Main Article Content
Abstract
Current environmental problems are often referred to as the triple planetary crisis, where this phenomenon refers to three environmental problems, namely climate change, pollution and biodiversity loss. This phenomenon occurs because of the lack of public concern for the environment. In the midst of the environmental issue phenomenon, a person must be able to protect the environment, the most effective way to produce a generation that cares about the environment can start from the world of education. Based on observations and interviews that have been carried out, the current ecoliteracy skills of students are still not optimal, so this study aims to describe the results of validation from experts and readability tests by students on the development of ecoliteracy-based pocket books for junior high school students in grade VII on the material of interactions between living things and the environment. This study uses the Research and Development method with the ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation and Evaluation) development model, implemented at a Public Junior High School in Serang City with a sample of 30 grade VII students. The analysis was carried out qualitatively and quantitatively with the results of the study showing that ecoliteracy-based pocket books have a "very valid" level of validity. Validation by experts obtained a percentage of 84% and readability test with a percentage of 88%. Based on the results, the developed teaching materials are considered very valid, so they are worthy of being used for the learning process and further testing on a wider scale.
Article Details
Copyright (c) 2025 Lyra Virnanda, Trian Pamungkas Alamsyah, Adi Nestiadi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Agustina, T., Maryani, E., & Yani, A. (2023). Tingkat Pemahaman Ekoliterasi pada Peserta Didik Sosio-Didaktika: Social ScienceEducation Journal, 10(2),119-128.
- Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajran IPA terpadu. Jurnal ilmiah pendidikan fisika Al-Biruni, 5(1), 1-13.
- Arifah, A.R., Winarni, R., & Suhita, R. (2024). Analisis Kebutuhan Modul Pembelajaran Kearifan Lokal Sedekah Bumi untuk Meningkatkan Ekoliterasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 91-102.
- Briliyanto, R. (2023, 18 September). “Peran Pendidikan Menciptakan Generasi Peduli Lingkungan” Amar Muhammad Foundation (AMF).
- Fahmi, N., Nurlina, N., & Sualfasyah, S. (2023). Pengembangan Modul Berbasis Literasi Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IV. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1508-1518.
- Krishnamurti, Y. (2020). Perlindungan Keanekaragaman Hayati dan Permasalahannya. MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 16(1), 55-62.
- Marianingsih, P., Firdausy, A., Nestiadi, A., & Leksono, S. M. (2021). Muatan Aspek Literasi Lingkungan Pada Buku Teks Biologi Kelas X SMA. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 16(2).
- Nurjanah, N., Koswara, D., & Nugraha, H. S. (2025). DIGITALISASI MATERI AJAR BAHASA SUNDA: Pendekatan Modern untuk Guru Sekolah Dasar. Goresan Pena.
- Pradita, L., E., Rachmawati, E., & Ulyan, M. (2023). Buku Digital Berwawasan Lingkungan Sebagai Upaya Menumbuhkan Ekoliterasi Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7262-7276.
- Rostika, I., Pamungkas, A.S., & Alamsyah, T.P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Matematika Berbasis Lectora Inspire Di Sekolah Dasar. EduHumaira: Jurnal Pendidikan Dasar. 12(2). 169-175.
- Santika, I. G. N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA Jurnal Education and Development, 10(1), 207-212
- Waruwu M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D) Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220-1230.
References
Agustina, T., Maryani, E., & Yani, A. (2023). Tingkat Pemahaman Ekoliterasi pada Peserta Didik Sosio-Didaktika: Social ScienceEducation Journal, 10(2),119-128.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan media pembelajaran berupa buletin dalam bentuk buku saku untuk pembelajran IPA terpadu. Jurnal ilmiah pendidikan fisika Al-Biruni, 5(1), 1-13.
Arifah, A.R., Winarni, R., & Suhita, R. (2024). Analisis Kebutuhan Modul Pembelajaran Kearifan Lokal Sedekah Bumi untuk Meningkatkan Ekoliterasi pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 91-102.
Briliyanto, R. (2023, 18 September). “Peran Pendidikan Menciptakan Generasi Peduli Lingkungan” Amar Muhammad Foundation (AMF).
Fahmi, N., Nurlina, N., & Sualfasyah, S. (2023). Pengembangan Modul Berbasis Literasi Sains untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas IV. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 7(2), 1508-1518.
Krishnamurti, Y. (2020). Perlindungan Keanekaragaman Hayati dan Permasalahannya. MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 16(1), 55-62.
Marianingsih, P., Firdausy, A., Nestiadi, A., & Leksono, S. M. (2021). Muatan Aspek Literasi Lingkungan Pada Buku Teks Biologi Kelas X SMA. Biodidaktika: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 16(2).
Nurjanah, N., Koswara, D., & Nugraha, H. S. (2025). DIGITALISASI MATERI AJAR BAHASA SUNDA: Pendekatan Modern untuk Guru Sekolah Dasar. Goresan Pena.
Pradita, L., E., Rachmawati, E., & Ulyan, M. (2023). Buku Digital Berwawasan Lingkungan Sebagai Upaya Menumbuhkan Ekoliterasi Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7262-7276.
Rostika, I., Pamungkas, A.S., & Alamsyah, T.P. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Media Pembelajaran Matematika Berbasis Lectora Inspire Di Sekolah Dasar. EduHumaira: Jurnal Pendidikan Dasar. 12(2). 169-175.
Santika, I. G. N., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA Jurnal Education and Development, 10(1), 207-212
Waruwu M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D) Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220-1230.