Main Article Content
Abstract
This study aimed to examine the use of a mixed learning model of station rotation on the critical thinking skills of junior high school students with the science material of Earth Structure and Its Development. This study uses a quantitative method, a quasi-experimental design with a non-equivalent control group design. Two classes were used, one experimental class and one control class, each of which used a different learning model. The sampling technique used was non-probability sampling or non-random sampling, with the type of sampling being purposive sampling. The results showed that the discovery learning model had a greater influence on students' critical thinking skills compared to the mixed learning model of station rotation. After conducting research and data analysis, a result was obtained that there was no effect of the use of a mixed learning model of station rotation on students' critical thinking skills on the material of Earth Structure and Its Development. These result were obtained from a non-parametrik test (Mann Whitney test), namely the Assymp.2 sig(2 tailed) value of 0,151 > 0,05 which can be said to reject the research hypothesis.
Article Details
Copyright (c) 2025 Ananda Uswatun Ummah, Lukman Nulhakim, Trian Pamungkas Alamsyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Berlian,L.,Nilasari,D.,Nulhakim,L.,&Ramadhani,F.(2024).Penerapan Project Based Learning Pada Konsep Bahaya Merokok Bagi Sistem Pernapasan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Eduproxima. Vol 6(2), hal 601-608.
- Cahyuningsih,I., Nulhakim,L., & Berlian,L. (2022). Pengembangan Power Point Interaktif Menggunakan Pendekatan CTL Tema Sungaiku Tercemar dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan MIPA. Vol 12(4), hal 989-997.
- Damayanti,Evi.,Yulianti,Reka.,Najiah,M.,&Nulhakim,Lukman.(2023).Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Tematik dengan Bantuan Model Pembelajaran Masalah. Jurnal penelitian Pendidikan IPA. Vol 9(7),hal 276-282.
- Dari,W.F & Ahmad Syafri. (2020). Model Discovery Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol 4(2), hal 1469-1479.
- Gustini,Hesti&Nulhakim,L.(2023).Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif berbasis Nearpod Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 10(1), hal 33-39.
- Hendracipta,N.,Nulhakim,L.,&Agustini,M.S.(2017). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol 3(2), hal 215-227.
- Kholisoh,N.,Nulhakim,L.,&Berlian,L.(2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Inkuiri Terbimbing Tema Pemanfaatan Gelombang Dalam Kehidupan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. Vol 6(1), hal 272-281.
- Mauluddin,P.M.,Nulhakim,L.,&Nestiadi,A. (2024).Pengembangan Pocket Book Digital Pada Tema Ekosistem Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. Vol 6(4),hal 1465-1477.
- Muthmainnah,A., & Suswandari,M. (2020). Station Rotation Blended Learning sebagai Restrukturisasi Jam Tatap Muka Di Kelas Virtual Sekolah Dasar. Jurnal Internasional Pengabdian Publik. Vol 3(2), hal 59-64.
- Nurdiana.,Atikah,Cucu., & Nulhakim,L. (2023). Hubungan Berpikir Kritis Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kelas VIII SMPN 15 Kota Serang. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 7(1), hal 66-78.
- Rahmah,E.A & Sukmara,R. (2022). Penerapan Model Blended Learning Tipe Station Rotation dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Bahasa Jepang Semester 4 FKIP UHAMKA. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia,Daerah,dan Asing. Vol 5(1), hal 106-126.
- Rezaini, M. S. H., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2024). Rotation Type Blended Learning Model for Student Athletes. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(9), hal 7076–7085.
- Yani,F.M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Station Rotation Blended Learning Materi Dinamika Kependudukan Di Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MAN Insan Cendekia Jambi. Jurnal Guru Inovatif. Vol 3 (1), hal 28-41.
- Yuniati,R.,Nulhakim,L.,& Biru,T.L.(2024).Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Pendekatan Saintifik Berbasis Berpikir Kritis Siswa Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan MIPA.Vol 14(4), 1031-1041.
References
Berlian,L.,Nilasari,D.,Nulhakim,L.,&Ramadhani,F.(2024).Penerapan Project Based Learning Pada Konsep Bahaya Merokok Bagi Sistem Pernapasan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Eduproxima. Vol 6(2), hal 601-608.
Cahyuningsih,I., Nulhakim,L., & Berlian,L. (2022). Pengembangan Power Point Interaktif Menggunakan Pendekatan CTL Tema Sungaiku Tercemar dalam Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan MIPA. Vol 12(4), hal 989-997.
Damayanti,Evi.,Yulianti,Reka.,Najiah,M.,&Nulhakim,Lukman.(2023).Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Tematik dengan Bantuan Model Pembelajaran Masalah. Jurnal penelitian Pendidikan IPA. Vol 9(7),hal 276-282.
Dari,W.F & Ahmad Syafri. (2020). Model Discovery Learning Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD. Jurnal Pendidikan Tambusai. Vol 4(2), hal 1469-1479.
Gustini,Hesti&Nulhakim,L.(2023).Efektivitas Media Pembelajaran Interaktif berbasis Nearpod Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran. Vol 10(1), hal 33-39.
Hendracipta,N.,Nulhakim,L.,&Agustini,M.S.(2017). Perbedaan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Inkuiri Terbimbing di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar. Vol 3(2), hal 215-227.
Kholisoh,N.,Nulhakim,L.,&Berlian,L.(2024). Pengembangan E-LKPD Berbasis Inkuiri Terbimbing Tema Pemanfaatan Gelombang Dalam Kehidupan Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. Vol 6(1), hal 272-281.
Mauluddin,P.M.,Nulhakim,L.,&Nestiadi,A. (2024).Pengembangan Pocket Book Digital Pada Tema Ekosistem Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Kelas VII. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA. Vol 6(4),hal 1465-1477.
Muthmainnah,A., & Suswandari,M. (2020). Station Rotation Blended Learning sebagai Restrukturisasi Jam Tatap Muka Di Kelas Virtual Sekolah Dasar. Jurnal Internasional Pengabdian Publik. Vol 3(2), hal 59-64.
Nurdiana.,Atikah,Cucu., & Nulhakim,L. (2023). Hubungan Berpikir Kritis Dengan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Kelas VIII SMPN 15 Kota Serang. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol 7(1), hal 66-78.
Rahmah,E.A & Sukmara,R. (2022). Penerapan Model Blended Learning Tipe Station Rotation dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Bahasa Jepang Semester 4 FKIP UHAMKA. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia,Daerah,dan Asing. Vol 5(1), hal 106-126.
Rezaini, M. S. H., Ruhiat, Y., & Nulhakim, L. (2024). Rotation Type Blended Learning Model for Student Athletes. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(9), hal 7076–7085.
Yani,F.M. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Station Rotation Blended Learning Materi Dinamika Kependudukan Di Indonesia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa MAN Insan Cendekia Jambi. Jurnal Guru Inovatif. Vol 3 (1), hal 28-41.
Yuniati,R.,Nulhakim,L.,& Biru,T.L.(2024).Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Pendekatan Saintifik Berbasis Berpikir Kritis Siswa Materi Sistem Pernapasan Manusia Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan MIPA.Vol 14(4), 1031-1041.