Main Article Content
Abstract
Learning interest is an important aspect that supports the success of the learning process. At the junior high school level, students tend to require engaging, interactive learning media that align with their cognitive development to foster learning interest. This study aimed to develop animated video learning media using Powtoon software on the theme Changes in the State of Matter and to analyze its level of validity as a learning medium that can enhance students’ learning interest. The media was developed by combining visual elements, animation, and simple narration to make the material more appealing and easier to understand. This study employed a Research and Development (R&D) method using the ADDIE development model, limited to the first three stages: analysis, design, and development. Validation was conducted by subject matter experts, media experts, and instructional practitioners. The validation results showed that the media achieved a validity score of 89.2%, categorized as “very valid.” These findings indicate that the developed animated video has the potential to serve as an effective alternative learning medium. However, since it has not yet been tested directly in a school environment, its implementation in the classroom still requires further trials to evaluate its effectiveness in increasing junior high school students’ learning interest.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Ratu Annas Tasya Azizah, Dwi Indah Suryani , Annisa Novianti Taufik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Anggita, Zulfah. (2020). Penggunaan Powtoon sebagai solusi media pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 7(2), 44–52.
- Antika, Vika Yulinda et al., 2022. Analisis Konten Kurikulum IPA SMP Indonesia Pada Pokok Bahasan Perubahan Iklim. PMSGK (2022); 3: 132-139.
- Anwar, Arif Sofarul., Sukatiman & Setiawan, Abdul Haris. 2017. Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Pada Mata Kuliah Ilmu Ukur Tanah II. JIPTEK, Vol. X No. 1, Januari 2017 DOI: http://dx.doi.org/10.20961/jiptek.v10i1.14964
- Apriansyah, M. R., Nugroho, H. S., & Prakoso, A. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran video berbasis animasi mata kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (Jpensil), 9(1), 8–18.
- Arsyad, A. (2017). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
- Batubara, H. H. (2020). Pengaruh bahasa dalam bahan ajar terhadap pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 135–145.
- Djumingin, A., & Djuanda, D. (2022). Media pembelajaran sebagai bagian dari isi kurikulum. Bandung: Edukasi Press.
- Haryanti, L., Susanti, D., & Fauziah, R. (2022). Pemilihan media pembelajaran yang kontekstual oleh guru. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 20–28.
- Hidayat, S., & Asroi. (2013). Manajemen pendidikan: Substansi dan implementasi dalam praktik pendidikan di Indonesia. Tangerang: Pustaka Mandiri.
- Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 10–19.
- Parnawi, A. (2019). Pembelajaran efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
- Riyanti, E. (2021). Penggunaan animasi dalam pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Sains dan Edukasi, 3(1), 22–30.
- Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
- Sudijono, A. (2012). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
- Tiningrum, A. (2025). Penyajian materi dalam media pembelajaran digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), 33–40.
- Untari, M. (2023). Kualitas visual dan desain media pembelajaran interaktif. Jurnal Inovasi Media Pendidikan, 5(1), 50–59.
- Widoyoko, E. P. (2012). Teknik penyusunan instrumen penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
References
Anggita, Zulfah. (2020). Penggunaan Powtoon sebagai solusi media pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 7(2), 44–52.
Antika, Vika Yulinda et al., 2022. Analisis Konten Kurikulum IPA SMP Indonesia Pada Pokok Bahasan Perubahan Iklim. PMSGK (2022); 3: 132-139.
Anwar, Arif Sofarul., Sukatiman & Setiawan, Abdul Haris. 2017. Perancangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial Pada Mata Kuliah Ilmu Ukur Tanah II. JIPTEK, Vol. X No. 1, Januari 2017 DOI: http://dx.doi.org/10.20961/jiptek.v10i1.14964
Apriansyah, M. R., Nugroho, H. S., & Prakoso, A. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran video berbasis animasi mata kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (Jpensil), 9(1), 8–18.
Arsyad, A. (2017). Media pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Batubara, H. H. (2020). Pengaruh bahasa dalam bahan ajar terhadap pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa, 11(2), 135–145.
Djumingin, A., & Djuanda, D. (2022). Media pembelajaran sebagai bagian dari isi kurikulum. Bandung: Edukasi Press.
Haryanti, L., Susanti, D., & Fauziah, R. (2022). Pemilihan media pembelajaran yang kontekstual oleh guru. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 20–28.
Hidayat, S., & Asroi. (2013). Manajemen pendidikan: Substansi dan implementasi dalam praktik pendidikan di Indonesia. Tangerang: Pustaka Mandiri.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(1), 10–19.
Parnawi, A. (2019). Pembelajaran efektif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Riyanti, E. (2021). Penggunaan animasi dalam pembelajaran IPA di SMP. Jurnal Sains dan Edukasi, 3(1), 22–30.
Slameto. (2015). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudijono, A. (2012). Pengantar evaluasi pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Tiningrum, A. (2025). Penyajian materi dalam media pembelajaran digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), 33–40.
Untari, M. (2023). Kualitas visual dan desain media pembelajaran interaktif. Jurnal Inovasi Media Pendidikan, 5(1), 50–59.
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik penyusunan instrumen penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.