Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the physics learning process in grade X of senior high schools in Sikka Regency, focusing on learning approaches, student engagement, as well as supporting and inhibiting factors during the learning activities. The research employed a descriptive non-experimental method using observation techniques in eight schools, with an instrument in the form of an observation sheet that had been tested for content validity. Data were analyzed through the stages of reduction, presentation, and conclusion drawing. The findings revealed that the aspect of the role of physics in education scored 77%, the learning approach aspect 78%, and the aspect of handling students with diverse abilities 67%. Teachers have been fairly effective in fostering logical and critical thinking, as well as creating active and contextual learning interactions. However, the implementation of inclusive learning, the use of technology for differentiation, and assessment variety still need improvement. This study recommends strengthening differentiated learning strategies, implementing diagnostic assessments, and utilizing interactive media such as Genially to enhance the quality and inclusiveness of physics learning.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Kristiana Nathalia Wea, Agustina Elizabeth, Paulina Mole

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Aqil Ulil Abror, Moh Rosuli, & Syaiful Bahri. (2025). Membangun Karakter Siswa: Peran Metode Pembelajaran Diskusi Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 155–164. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3634
- Aripin, W. A., Sahidu, H., & Makhrus, M. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.29303/jppfi.v3i1.120
- Darma Wulan, D., Sutarman, S., & Tahan Sungkowo, B. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap penguasaan konsep fisika siswa kelas X SMA Negeri I Lawang pokok bahasan suhu dan kalor. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya, 1(7). https://doi.org/10.17977/um067v1i7p570-577
- Ekawati, E. Y. (2020). Internalisasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Fisika Dengan Modelpembelajaran Kooperatif Tipe Gi (Group Investigation) Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berbuat (Action Learning Approach). Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 1(1).
- Elisabeth, M. P. (2024). Pentingnya Hubungan Guru Dan Murid Pada Pembelajaran Di Smp X Sidoarjo. Jurnal Empati, 13 (5).
- Hadjar, I. (1999). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Pendidikan. Persada.
- Handriani, L. S., Harjono, A., & Doyan, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terstruktur dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 210–220. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.261
- Hilda, E. M. (2023). Membangun Koneksi Emosional: Pentingnya Hubungan Guru-Murid dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pembelajaran di Sekolah, 4(2), 241–245. https://doi.org/10.51874/jips.v4i2.100
- Jaki, G. R. N., Djegho, E. S. B., Minggu, A. N. E., & Samo, D. D. (2024). Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Sartika 4: Seminar Nasional Tadris Matematika Uin K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. 4
- Kurniasandi, D., Zulkarnain, M., Azzahra, S., & Anbiya, B. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dan Implikasinya Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Inklusi Di Setiap Jenjang Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 56–64. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2023.003.01.06
- Kurniasih, D., Novia, H., & Jauhari, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Pendekatan Multirepresentasi Terhadap Peningkatan Penguasaan Konsep Fisika Siswa Sma. Jurnal Phi Jurnal Pendidikan Fisika dan Fisika Terapan, 1(2), 5. https://doi.org/10.22373/p-jpft.v1i2.6619
- Mahdalena, M., & Daulay, M. I. (2020). Pengembangan Pembelajaran Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Komunikasi Verbal Siswa Sma. Journal on Teacher Education, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.903
- Meilina, I. L., Riya, S., & Anggraini, M. A. S. (2024). Studi Literatur Efektivitas Pembelajaran Diferensiasi Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 13(2), 73. https://doi.org/10.19184/jpf.v13i2.48419
- Nurhaliza, E., Apriani, D., Lestari, W. I., & Walid, A. (2020). Evaluasi dalam Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Tingkat SMP terhadap Pembelajaran Fisika.
- Putri, C. A., Basith, A., Firdhausyah, A. A., & Syaifuddin, A. (2023). Analisis Kritis Asesmen Diagnostik untuk Menentukan Gaya Belajar dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Journal of Education and Learning Sciences, 3(2), 36–46. https://doi.org/10.56404/jels.v3i2.68
References
Aqil Ulil Abror, Moh Rosuli, & Syaiful Bahri. (2025). Membangun Karakter Siswa: Peran Metode Pembelajaran Diskusi Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Research Student, 2(1), 155–164. https://doi.org/10.61722/jirs.v2i1.3634
Aripin, W. A., Sahidu, H., & Makhrus, M. (2021). Efektivitas Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Fisika Indonesia, 3(1). https://doi.org/10.29303/jppfi.v3i1.120
Darma Wulan, D., Sutarman, S., & Tahan Sungkowo, B. (2021). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap penguasaan konsep fisika siswa kelas X SMA Negeri I Lawang pokok bahasan suhu dan kalor. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya, 1(7). https://doi.org/10.17977/um067v1i7p570-577
Ekawati, E. Y. (2020). Internalisasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Fisika Dengan Modelpembelajaran Kooperatif Tipe Gi (Group Investigation) Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Berbuat (Action Learning Approach). Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika (JMPF), 1(1).
Elisabeth, M. P. (2024). Pentingnya Hubungan Guru Dan Murid Pada Pembelajaran Di Smp X Sidoarjo. Jurnal Empati, 13 (5).
Hadjar, I. (1999). Metode Penelitian Kualitatif Dalam Pendidikan. Persada.
Handriani, L. S., Harjono, A., & Doyan, A. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terstruktur dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 1(3), 210–220. https://doi.org/10.29303/jpft.v1i3.261
Hilda, E. M. (2023). Membangun Koneksi Emosional: Pentingnya Hubungan Guru-Murid dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pembelajaran di Sekolah, 4(2), 241–245. https://doi.org/10.51874/jips.v4i2.100
Jaki, G. R. N., Djegho, E. S. B., Minggu, A. N. E., & Samo, D. D. (2024). Asesmen Diagnostik dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Sartika 4: Seminar Nasional Tadris Matematika Uin K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan. 4
Kurniasandi, D., Zulkarnain, M., Azzahra, S., & Anbiya, B. (2023). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Dan Implikasinya Untuk Menciptakan Pembelajaran Yang Inklusi Di Setiap Jenjang Pendidikan. Jurnal Cerdik: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 56–64. https://doi.org/10.21776/ub.jcerdik.2023.003.01.06
Kurniasih, D., Novia, H., & Jauhari, A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Pendekatan Multirepresentasi Terhadap Peningkatan Penguasaan Konsep Fisika Siswa Sma. Jurnal Phi Jurnal Pendidikan Fisika dan Fisika Terapan, 1(2), 5. https://doi.org/10.22373/p-jpft.v1i2.6619
Mahdalena, M., & Daulay, M. I. (2020). Pengembangan Pembelajaran Fisika Berbasis Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Komunikasi Verbal Siswa Sma. Journal on Teacher Education, 2(1), 39–48. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.903
Meilina, I. L., Riya, S., & Anggraini, M. A. S. (2024). Studi Literatur Efektivitas Pembelajaran Diferensiasi Pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pembelajaran Fisika, 13(2), 73. https://doi.org/10.19184/jpf.v13i2.48419
Nurhaliza, E., Apriani, D., Lestari, W. I., & Walid, A. (2020). Evaluasi dalam Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Tingkat SMP terhadap Pembelajaran Fisika.
Putri, C. A., Basith, A., Firdhausyah, A. A., & Syaifuddin, A. (2023). Analisis Kritis Asesmen Diagnostik untuk Menentukan Gaya Belajar dalam Pembelajaran Berdiferensiasi. Journal of Education and Learning Sciences, 3(2), 36–46. https://doi.org/10.56404/jels.v3i2.68