Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effect of the Guided Discovery Learning model on the creative thinking skills of Class X students in the topic of atomic structure at SMA Negeri 6 Pematangsiantar. The research method used was a quasi-experimental design by comparing an experimental class with a control class. The results showed an improvement in students’ creative thinking skills in the experimental class. This can be seen from the increase in the average pre-test score of 81.25 to the post-test average score of 87.47. Hypothesis testing also supports this finding, where the tcount value of 3.879 is greater than the ttable value of 1.699, and the significance value (2-tailed) of 0.000 is smaller than α (0.05). Therefore, it can be concluded that the Guided Discovery Learning model has a significant effect on students’ creative thinking skills in Class X on the topic of atomic structure.
Article Details
Copyright (c) 2025 Theresa Sipayung, Hisar Marulitua Manurung, Eva Pratiwi Pane

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Anugrah Dwi. (2023). Pengertian dan Fungsi Lembaga Pendidikan. FKIP UMSU.
- Herlina R, Sugianto dan Rahmawati Y. (2019). Pengaruh model pembelajaran terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada materi struktur atom. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(2), 89–96.
- Novita S, Santosa S dan Rinanto Y. (2016). Perbandingan kemampuan analisis siswa melalui penerapan model cooperative learning dengan guided discovery learning. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning, 13(1), 5748.
- Putri RO dan Yusmaita E. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Makroskopik-Submikroskopik-Simbolik Menggunakan Pendekatan Submikroskopik pada Materi Larutan Asam Basa. Journal of Chemistry and Education (JCAE), 4(1), 1–10
- Rahman T dan Lestari D. (2022). Analisis Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka: Perspektif Guru Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10 (1), 12–25
- Ramadani S, Widyaningrum L, Denada L, Megawati dan Andromeda. (2023). Pengaruh Model Guided Discovery Learning Berbasis LSLC Pada Materi Titrasi Asam Basa Terhadap Hasil Belajar Siswa SMAS Adabiah Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2).
- Putri RO dan Yusmaita E. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Makroskopik-Submikroskopik-Simbolik Menggunakan Pendekatan Submikroskopik pada Materi Larutan Asam Basa. Journal of Chemistry and Education (JCAE), 4(1), 1–10
- Salsabila R, Ardiansyah dan Fatisa Y. (2024). Desain dan uji coba e-modul kimia berbasis guided discovery learning pada materi struktur atom. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 9(1), 26–33.
- Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
- Utari S, Mulyani S dan Suyana I. (2018). Analisis miskonsepsi siswa pada materi struktur atom di SMA Negeri Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Sains, 6(1), 45–51.
References
Anugrah Dwi. (2023). Pengertian dan Fungsi Lembaga Pendidikan. FKIP UMSU.
Herlina R, Sugianto dan Rahmawati Y. (2019). Pengaruh model pembelajaran terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada materi struktur atom. Jurnal Pendidikan Kimia, 11(2), 89–96.
Novita S, Santosa S dan Rinanto Y. (2016). Perbandingan kemampuan analisis siswa melalui penerapan model cooperative learning dengan guided discovery learning. Proceeding Biology Education Conference: Biology, Science, Environmental, and Learning, 13(1), 5748.
Putri RO dan Yusmaita E. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Makroskopik-Submikroskopik-Simbolik Menggunakan Pendekatan Submikroskopik pada Materi Larutan Asam Basa. Journal of Chemistry and Education (JCAE), 4(1), 1–10
Rahman T dan Lestari D. (2022). Analisis Kesiapan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka: Perspektif Guru Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10 (1), 12–25
Ramadani S, Widyaningrum L, Denada L, Megawati dan Andromeda. (2023). Pengaruh Model Guided Discovery Learning Berbasis LSLC Pada Materi Titrasi Asam Basa Terhadap Hasil Belajar Siswa SMAS Adabiah Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2).
Putri RO dan Yusmaita E. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Makroskopik-Submikroskopik-Simbolik Menggunakan Pendekatan Submikroskopik pada Materi Larutan Asam Basa. Journal of Chemistry and Education (JCAE), 4(1), 1–10
Salsabila R, Ardiansyah dan Fatisa Y. (2024). Desain dan uji coba e-modul kimia berbasis guided discovery learning pada materi struktur atom. Konfigurasi: Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan, 9(1), 26–33.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Utari S, Mulyani S dan Suyana I. (2018). Analisis miskonsepsi siswa pada materi struktur atom di SMA Negeri Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Sains, 6(1), 45–51.