Main Article Content
Abstract
This study aimed to determine the effect of the SETS-based OIDDE model on students' problem-solving abilities in ecology material. This type of research is a quasi-experimental study with a non-equivalent control design group method involving class VIIC as the experimental class and class VIIK as the control class as samples taken randomly through random sampling techniques. The instruments used to support this research data consist of problem-solving ability test instruments in the form of essay questions, test instruments including validation questionnaire sheets, model implementation observation sheets and student response questionnaire sheets. The results of the study with a hypothesis test using Mann Whitney showed results of 0.000 <0.05 which indicated the acceptance of H1 and the rejection of H0. These results indicate that the SETS-based OIDDE model has an effect on students' problem-solving abilities.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2025 Ziyan Silfia Hani, Sjaifuddin Sjaifuddin, Annisa Novianti Taufik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Andien, S. S., Taufik, A. N., & Berlian, L. (2025). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Jotform Untuk Melatih Kemampuan Problem Solving Siswa Kelas Vii Pada Tema Mencairnya Es Krim. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 7(2), 780–788.
- Arif, Istyadji, M., & Syahmani. (2018). Implementasi Problem Based Learning Berbantuan Diskusi Daring Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Hasil Beldjar Kimia pada Materi Larutan Penyangga. Journal of Chemistry And Education, 1(3), 237–244.
- Asfar, A. M. I. T., & Nur, S. (2018). Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing and Soving (PPS) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Silab. Educ, 7(2), 124–132.
- Chen, P., & Chang, Y. C. (2024). Incorporating Creative Problem-Solving Skills to Foster Sustainability Among Graduate Students in Education Management. Cleaner Production Letters, 7(October), 100082.
- Firmansyah, D., Sjaifuddin, & Taufik, A. N. (2025). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran TerhadapKemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Tema Airku Tercemar. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 7(3), 1562–1570.
- Fitransyah, M. D., & Supardi, Z. A. I. (2022). Penerapan Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology and Society) untuk Meningkatkan Pemahaman Kebencanaan Tsunami Peserta Didik pada Materi Gelombang Mekanik. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 11(2), 11–16.
- Holipah, I., Sjaifuddin, S., & Alamsyah, T. P. (2024). Penerapan Pbl Berbantuan Wordwall Untuk Meningkatkan Kpm Siswa Pada Materi Ekologi Dan Keanekaragaman Hayati Indonesia. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(4), 1606–1618.
- Hudha, A. M. (2020). Model Pembelajaran OIDDE Implementasinya Meningkatkan Pengetahuan Bioetika. Kota Tua.
- Ilah, I., Sjaifuddin, S., & Islami, R. A. Z. El. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Cps Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas Vii Materi Ekologi Dan Keanekaragaman Hayati Indonesia. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(4), 1572–1582.
- Irawati, T. N. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal Gammath, 3(2), 1–7.
- Kamilasari, N. W., Astutik, S., & Nuraini, L. (2019). Model Pembelajaran Collaborative Creativity (CC) Berbasis SETS Seminar Nasional Pendidikan Fisika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2019, 4(1), 207–213.
- Karlina, L., Suherman, S., & Sjaifuddin, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA SD. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 106–117.
- Lasmana, A., Qadar, R., & Syam, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran OIDDE Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMAN 2 Berau pada Materi Suhu dan Kalor. 1(1), 11–18.
- Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244–257.
- Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165.
- Permendikbud, Pub. L. No. 5, JDIH Kemendikbud 1 (2016).
- Rini, C. P. (2017). Pengaruh Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology and Society) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(1), 56.
- Rizkia, A. D., Sjaifuddin, S., & Suryani, D. I. (2022). Development of problem-solving based test instruments to foster the students creative thinking skills on environmental conservation. Jurnal Pijar Mipa, 17(4), 447–454.
- Sani, M. (2016). Kegiatan Menutup Pelajaran. Journal of Accounting and Business Education, 1(3).
- Sartina. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran OIDDE Terhadap Keterampilan Metakognitif dan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Biologi Peserta Didik MAN 1 Bulukumba. UIN Alauddin Makassar, 1–151.
- Simatupang, S. A., Situmorang, E. R. V., Simbolon, I. C., & Umar, A. T. (2024). Analisis Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran di SMA Negeri 21 Medan. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(4), 201–210.
- Tanwir. (2015). Dasar-Dasar dan Ruang Lingkup Evaluasi Pendidikan. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 47–59.
- Zulkarnaen, Wardhani, J. D., Katoningsih, S., & Asmawulan, T. (2023). Manfaat model Pembelajaran Project Based Learning untuk Pendidikan Anak Usia Dini dan Implementasinya dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(2), 394.
References
Andien, S. S., Taufik, A. N., & Berlian, L. (2025). Pengembangan Instrumen Tes Berbasis Jotform Untuk Melatih Kemampuan Problem Solving Siswa Kelas Vii Pada Tema Mencairnya Es Krim. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 7(2), 780–788.
Arif, Istyadji, M., & Syahmani. (2018). Implementasi Problem Based Learning Berbantuan Diskusi Daring Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Hasil Beldjar Kimia pada Materi Larutan Penyangga. Journal of Chemistry And Education, 1(3), 237–244.
Asfar, A. M. I. T., & Nur, S. (2018). Keefektifan Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing and Soving (PPS) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Silab. Educ, 7(2), 124–132.
Chen, P., & Chang, Y. C. (2024). Incorporating Creative Problem-Solving Skills to Foster Sustainability Among Graduate Students in Education Management. Cleaner Production Letters, 7(October), 100082.
Firmansyah, D., Sjaifuddin, & Taufik, A. N. (2025). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran TerhadapKemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP Pada Tema Airku Tercemar. EDUPROXIMA: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 7(3), 1562–1570.
Fitransyah, M. D., & Supardi, Z. A. I. (2022). Penerapan Pembelajaran SETS (Science, Environment, Technology and Society) untuk Meningkatkan Pemahaman Kebencanaan Tsunami Peserta Didik pada Materi Gelombang Mekanik. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 11(2), 11–16.
Holipah, I., Sjaifuddin, S., & Alamsyah, T. P. (2024). Penerapan Pbl Berbantuan Wordwall Untuk Meningkatkan Kpm Siswa Pada Materi Ekologi Dan Keanekaragaman Hayati Indonesia. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(4), 1606–1618.
Hudha, A. M. (2020). Model Pembelajaran OIDDE Implementasinya Meningkatkan Pengetahuan Bioetika. Kota Tua.
Ilah, I., Sjaifuddin, S., & Islami, R. A. Z. El. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Cps Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas Vii Materi Ekologi Dan Keanekaragaman Hayati Indonesia. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(4), 1572–1582.
Irawati, T. N. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Bilangan Bulat. Jurnal Gammath, 3(2), 1–7.
Kamilasari, N. W., Astutik, S., & Nuraini, L. (2019). Model Pembelajaran Collaborative Creativity (CC) Berbasis SETS Seminar Nasional Pendidikan Fisika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Fisika 2019, 4(1), 207–213.
Karlina, L., Suherman, S., & Sjaifuddin, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA SD. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 106–117.
Lasmana, A., Qadar, R., & Syam, M. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran OIDDE Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SMAN 2 Berau pada Materi Suhu dan Kalor. 1(1), 11–18.
Magdalena, I., Fauzi, H. N., & Putri, R. (2020). Pentingnya Evaluasi dalam Pembelajaran dan Akibat Memanipulasinya. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(2), 244–257.
Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165.
Permendikbud, Pub. L. No. 5, JDIH Kemendikbud 1 (2016).
Rini, C. P. (2017). Pengaruh Pendekatan SETS (Science, Environment, Technology and Society) Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(1), 56.
Rizkia, A. D., Sjaifuddin, S., & Suryani, D. I. (2022). Development of problem-solving based test instruments to foster the students creative thinking skills on environmental conservation. Jurnal Pijar Mipa, 17(4), 447–454.
Sani, M. (2016). Kegiatan Menutup Pelajaran. Journal of Accounting and Business Education, 1(3).
Sartina. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran OIDDE Terhadap Keterampilan Metakognitif dan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Biologi Peserta Didik MAN 1 Bulukumba. UIN Alauddin Makassar, 1–151.
Simatupang, S. A., Situmorang, E. R. V., Simbolon, I. C., & Umar, A. T. (2024). Analisis Penerapan Metode Pembelajaran Diskusi Kelompok Terhadap Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran di SMA Negeri 21 Medan. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(4), 201–210.
Tanwir. (2015). Dasar-Dasar dan Ruang Lingkup Evaluasi Pendidikan. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 47–59.
Zulkarnaen, Wardhani, J. D., Katoningsih, S., & Asmawulan, T. (2023). Manfaat model Pembelajaran Project Based Learning untuk Pendidikan Anak Usia Dini dan Implementasinya dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(2), 394.
