Main Article Content
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tingkat self-confidence atau rasa percaya diri siswa SMPN 23 Pekanbaru dalam pembelajaran matematika. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Seluruh siswa kelas VII SMPN 23 Pekanbaru tahun ajaran 2023/2024 merupakan pupulasi yang digunakan dalam penelitian ini. Sampel dipilih secara simple random sampling dan diperoleh 25 siswa yang diambil secara acak dari 6 kelas. Penelitian ini menggunakan instrumen non-tes berupa angket rasa percaya diri yang terdiri dari 30 pernyataan atau pertanyaan yang dibagikan kepada siswa kemudian dilakukan analisis. Tujuan pengambilan data adalah untuk mengukur tingkat rasa percaya diri siswa dalam mempelajari matematika. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa hampir setengah dari siswa memiliki rasa percaya diri dengan perolehan presentase sebesar 34,60%.
Article Details
Copyright (c) 2024 Cili Tia Santika, Depriwana Rahmi, Suci Yuniati, Annisa Kurniati
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
An author who publishes in the Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah agrees to the following terms:
Author retains the copyright and grants the Journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Submission of a manuscript implies that the submitted work has not been published before (except as part of a thesis or report, or abstract); that it is not under consideration for publication elsewhere; that its publication has been approved by all co-authors. If and when the manuscript is accepted for publication, the author(s) still hold the copyright and retain publishing rights without restrictions. For the new invention, authors are suggested to manage its patent before published. The license type is CC-BY-SA 4.0.
Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.