Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of the Problem Based Learning model on the ability to build independent attitudes and student learning outcomes in the fourth grade Pkn Subject SD Negeri 75 Kota Bengkulu. This type of research is the Mix Method. The research samples obtained were students of grade IV A and IV D SD Negeri 75 Bengkulu City, amounting to 38 and 37 students. The research instruments used were questionnaire sheets, interview sheets and test sheets. The research data on the independent attitude showed that the result of t count was 1.746 with a significant level of 5%, namely 0.020 <0.05, meaning that there was an influence of the PBL model on the independent attitude of students in class IV SD Negeri 75 Bengkulu City. In the results of the pretest value in the experimental class and control class, namely t count of 1.528 with a significant level of 5%, namely 0.058> 0.05, it means that there is no influence of the PBL model on the independent attitude of students in class IV SD Negeri 75 Bengkulu City. Whereas the results of the posstest score in the experimental class and control class obtained t count of 3.345 with a significant level of 5%, namely 0.001 <0.05, meaning that there is an effect of the PBL model on the independent attitude of students in class IV SD Negeri 75 Bengkulu City so it can be concluded that PBL model on the ability of independent attitudes and learning outcomes of fourth grade students of SD Negeri 75 Kota Bengkulu.

Keywords

PBL Model Independent Attitude Learning Outcomes

Article Details

Author Biography

DENTY HARMELIA, Magister Pendidikan Dasar, FKIP, Universitas Bengkulu, Indonesia

How to Cite
HARMELIA, D., & Puspa Djuwita. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Membangun Sikap Mandiri dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKn Kelas IV SD Negeri 75 Kota Bengkulu. Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar, 5(2), 346–354. https://doi.org/10.33369/dikdas.v5i2.14749

References

  1. Aeni, Ani Nur. 2014. Pendidikan Karakter untuk Mahasiswa PGSD. Bandung: Upi Press.
  2. Aqib, Zainal. 2018. Model-model, Media-media dan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Inovatif). Bandung: Yrama Widya
  3. Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Cholisin. 2004. Pendidikan Kewarganegaraan (Civic Education). Diktat. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Sosial dan Ekonomi UNY.
  5. Damhuri. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Dapat Meningkatkan Hasil Belajar PKN siswa kelas V SD Negeri 021 Sitorajo Kiri”. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, Volume 1 Nomor 1.
  6. Darmadi. 2017. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish.
  7. Desmita. 2011. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  8. Fajar, Arnie. 2005. Fortofolio dalam Pembelajaran IPS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  9. Jihad, Asep & Abdul Haris. 2013. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.
  10. Kusnadi. 2018. Metode Pembelajaran Kolaboratif. Tasikmalaya. Edu Publisher.
  11. Marsini. 2015. Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan. Vol. 7, Nomor 2, hlm. 1125-1187.
  12. Mulyasa. 2010. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
  13. Mumpuni, Atikah. 2018. Integrasi Nilai Karakter dalam Buku Pelajaran Analisis Konten Buku Teks Kurikulum 2013. Yogyakarta: Deepublish.
  14. Mustari, Mohamad. 2014. Nilai Karakter: Refleksi untuk Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  15. Nata, Abuddin. 2014. Prespektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.
  16. Nurhadi, dkk. 2009. Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannnya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.
  17. Oktaviani, Adela. 2018. Pengaruh Model PBL terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran PKn kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran SD. Volume 1.
  18. Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
  19. Purnamasari, Y. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Kemandirian Belajar dan Peningkatan Kemampuan Penalaran dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, Vol 1 No 1. Program Pascasarjana Universitas Terbuka.
  20. Putra, Sitiatava Rizema. 2013. Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Yogyakarta: Divva Press.
  21. Riduwan. 2014. Pengantar Statistik Sosial. Bandung: Alfabeta.
  22. Riyanto, Yatim. 2010. Paradigma Baru Pembelajaran: Sebagai Referensi bagi Guru/Pendidik dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif dan Berkualitas. Jakarta: Kencana.
  23. Rusman. 2011. Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.
  24. ______. 2016. Pembelajaran Tematik Terpadu; Teori, Praktek dan Penilaian. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  25. Sanjaya, Wina. 2011. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  26. Shoimin, Aris. 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  27. Sudarmin. 2014. Pendidikan Karakter Etnosains dan Kearifan Lokal. Semarang: CV. Swadaya Manunggal.
  28. Sugiyono. 2007. Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: Alfabeta.
  29. ________. 2013. Metode Penelitian Kuantitaif Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
  30. _______. 2017. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Method). Bandung: Alfabeta.
  31. Sukmadinata, Nana Syaodih. 2007. Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  32. Sumarsono, et al. 2006. Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  33. Sumayasa, Gede Pasek. 2017. Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning berbasis Tri Hita Karana Terhadap Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD. Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, Vol: 5 No: 2.
  34. Sunarto, 2012. Problem Based Learning dalam Pembelajaran Aktif. Surakarta: Cakrawala.
  35. Syah, Muhibbin. 2015. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.
  36. Wahyuni, Winda Dwi. 2017. Pengaruh Model PBL terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V. Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha. Vol: 5 No: 2.
  37. Winataputra, Udin S. 2009. Pembelajaran PKn di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
  38. Wardoyo, Sigit Mangun. 2013. Pembelajaran Konstruktivisme. Bandung: Alfabeta.
  39. Wibowo, Agus. 2011. Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  40. Winarni, Endang Widi. 2011. Penelitian Pendidikan. Bengkulu: FKIP Unib.
  41. _________________. 2018. Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Jakarta: Bumi Aksara.
  42. Wulandari, Evi Tri. 2015. Pengaruh Problem Based Learning terhadap Kemandirian Belajar IPA Siswa Kelas IV SD se-Gugu III Temon. Journal PGSD Edisi 12 Tahun ke IV.
  43. Zakaria, Mia & Dewi Arumsari. 2018. Jeli Membangun Karakter Anak. Jakarta: Bhuana Ilmu Populer.