Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Ahmad, A. (2017). Penerapan Permainan Bahasa (Katarsis) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Iva Sd Negeri 01 Metro Pusat. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 75. https://doi.org/10.17509/eh.v9i2.7024
- Aziz, S. (2017). Strategi Pembelajaran Aktif Anak Usia Dini. Kalimedia.
- Azwar, S. (2011). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar.
- Bakhtiar, S. (2015). Merancang Pembelajaran Gerak Dasar Anak. In UNP Press. http://repository.unp.ac.id/65/
- Bakhtiar, S., Khairuddin, & Heru, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Rangkaian Permainan, Indeks Massa Tubuh Terhadap Keterampilan Gerak Dasar Anak Usia Dini. Sporta Saintika, 4(2), 84–97.
- Donnelly, F. C., Mueller, S. S., & Gallahue, D. L. (2017). Development Physical Education for All Children (Fifth Edit). Human Kinetics.
- Fatmawati, F. . (2020). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Caremedia Communication.
- Fitria, N., & Rohita, R. (2019). Pemetaan Pengetahuan Guru TK tentang Keterampilan Gerak Dasar Anak TK. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(2), 76. https://doi.org/10.36722/sh.v5i2.346.
- Gallahue, D. L., & Ozmun, J. C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adulst (Sixth Edit). Singapore: McGraw-Hill.
- Gunawan, D., & Marisyanti, I. (2016). Pengembangan Keterampilan Gerak Dasar Motorik Kasar Melalui Pembelajaran Seni Tari Kipas pada Anak Tunarunggu. Jurnal Penelitian Pendidikan (JPP) Universitas Pendidikan Indonesia, 16(1), 32–39.
- Hadi, H., Royana, I. F., & Setyawan, D. A. (2017). Keterampilan gerak dasar anak usia dini pada taman kanak-kanak (tk) di kota surakarta. Jurnal Ilmiah PENJAS, 3(2), 61–73.
- Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak (Jilid 1). Jakarta: Erlangga.
- Karisman, V. A., & Friskawati, G. F. (2020). Strike and Fielding Games pada Keterampilan Gerak Dasar. Jurnal Olahraga, 5(2), 75–82.
- Komaini, A. (2017). Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar (Fundamental Motor Skills) Anak Melalui Pendekatan Bermain Murid Taman Kanakkanak Kota Padang. Jurnal Sains Keolahragaan Dan Kesehatan, 2(2), 54. https://doi.org/10.5614/jskk.2017.2.2.6
- Komaini, A. (2018). Kemampuan Motorik Anak Usia Dini. Rajawali Pers.
- Mirawati, M., & Rahmawati, E. (2017). Permainan Modifikasi Untuk Stimulasi Keterampilan Gerak Dasar Manipulatif Anak Usia 2-4 Tahun. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(2), 38–50. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i2.119.
- Nikholaus, D. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Deepublish.
- Pangkey, F. R., & Mahfud, I. (2020). Peningkatan keterampilan gerak dasar roll belakang pada anak sekolah dasar. 1(1), 33–40.
- Pradipta, D. G. (2017). Strategi Peningkatan Keterampilan Gerak Untuk Anak Usia Dini Taman Kanak-Kanak B. Jendela Olahraga, 2(1). https://doi.org/10.26877/jo.v2i1.1292.
- Rismayanthi, C. (2013). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Sebagai Stimulasi Motorik Bagi Anak Taman Kanak-Kanak Melalui Aktivitas Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.21831/JPJI.V9I1.3065.
- Risyanto, A. (2018). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Anak Usia Dini Melalui TGMD (Test of Gross Motor Development). Jurnal Biormatika, 4(1).
- Romi, M. (2016). Keterampilan Gerak Dasar Siswa PAUD Kota Padang. Jurnal Performa Olahraga, 1(02), 206–222. https://doi.org/10.24036/jpo87019.
- Sasi, D. N., & Syafrudin, U. (2019). Meningkatkan Pemahaman Orangtua dan Guru tentang Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Seminar Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 29–34.
- Umiyati. (2018). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Sebagai Stimulasi Motorik Anak Melalui Papan Titian. JUrnal SENDIKA: Seminar Nasional Pendidikan FKIP UAD, II(1), 288–293.
- Widodo, H. (2019). Dinamika Pendidikan Anak Usia Dini. Alprin.
- Yusuf, M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Kencana.
References
Ahmad, A. (2017). Penerapan Permainan Bahasa (Katarsis) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas Iva Sd Negeri 01 Metro Pusat. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 75. https://doi.org/10.17509/eh.v9i2.7024
Aziz, S. (2017). Strategi Pembelajaran Aktif Anak Usia Dini. Kalimedia.
Azwar, S. (2011). Metode Penelitian. Pustaka Pelajar.
Bakhtiar, S. (2015). Merancang Pembelajaran Gerak Dasar Anak. In UNP Press. http://repository.unp.ac.id/65/
Bakhtiar, S., Khairuddin, & Heru, A. (2019). Pengaruh Strategi Pembelajaran Rangkaian Permainan, Indeks Massa Tubuh Terhadap Keterampilan Gerak Dasar Anak Usia Dini. Sporta Saintika, 4(2), 84–97.
Donnelly, F. C., Mueller, S. S., & Gallahue, D. L. (2017). Development Physical Education for All Children (Fifth Edit). Human Kinetics.
Fatmawati, F. . (2020). Pengembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini. Caremedia Communication.
Fitria, N., & Rohita, R. (2019). Pemetaan Pengetahuan Guru TK tentang Keterampilan Gerak Dasar Anak TK. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(2), 76. https://doi.org/10.36722/sh.v5i2.346.
Gallahue, D. L., & Ozmun, J. C. (2006). Understanding Motor Development: Infants, Children, Adolescents, Adulst (Sixth Edit). Singapore: McGraw-Hill.
Gunawan, D., & Marisyanti, I. (2016). Pengembangan Keterampilan Gerak Dasar Motorik Kasar Melalui Pembelajaran Seni Tari Kipas pada Anak Tunarunggu. Jurnal Penelitian Pendidikan (JPP) Universitas Pendidikan Indonesia, 16(1), 32–39.
Hadi, H., Royana, I. F., & Setyawan, D. A. (2017). Keterampilan gerak dasar anak usia dini pada taman kanak-kanak (tk) di kota surakarta. Jurnal Ilmiah PENJAS, 3(2), 61–73.
Hurlock, E. B. (1978). Perkembangan Anak (Jilid 1). Jakarta: Erlangga.
Karisman, V. A., & Friskawati, G. F. (2020). Strike and Fielding Games pada Keterampilan Gerak Dasar. Jurnal Olahraga, 5(2), 75–82.
Komaini, A. (2017). Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar (Fundamental Motor Skills) Anak Melalui Pendekatan Bermain Murid Taman Kanakkanak Kota Padang. Jurnal Sains Keolahragaan Dan Kesehatan, 2(2), 54. https://doi.org/10.5614/jskk.2017.2.2.6
Komaini, A. (2018). Kemampuan Motorik Anak Usia Dini. Rajawali Pers.
Mirawati, M., & Rahmawati, E. (2017). Permainan Modifikasi Untuk Stimulasi Keterampilan Gerak Dasar Manipulatif Anak Usia 2-4 Tahun. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 1(2), 38–50. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i2.119.
Nikholaus, D. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif: Beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data dengan SPSS. Deepublish.
Pangkey, F. R., & Mahfud, I. (2020). Peningkatan keterampilan gerak dasar roll belakang pada anak sekolah dasar. 1(1), 33–40.
Pradipta, D. G. (2017). Strategi Peningkatan Keterampilan Gerak Untuk Anak Usia Dini Taman Kanak-Kanak B. Jendela Olahraga, 2(1). https://doi.org/10.26877/jo.v2i1.1292.
Rismayanthi, C. (2013). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Sebagai Stimulasi Motorik Bagi Anak Taman Kanak-Kanak Melalui Aktivitas Jasmani. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.21831/JPJI.V9I1.3065.
Risyanto, A. (2018). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Anak Usia Dini Melalui TGMD (Test of Gross Motor Development). Jurnal Biormatika, 4(1).
Romi, M. (2016). Keterampilan Gerak Dasar Siswa PAUD Kota Padang. Jurnal Performa Olahraga, 1(02), 206–222. https://doi.org/10.24036/jpo87019.
Sasi, D. N., & Syafrudin, U. (2019). Meningkatkan Pemahaman Orangtua dan Guru tentang Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Seminar Pendidikan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 29–34.
Umiyati. (2018). Mengembangkan Keterampilan Gerak Dasar Sebagai Stimulasi Motorik Anak Melalui Papan Titian. JUrnal SENDIKA: Seminar Nasional Pendidikan FKIP UAD, II(1), 288–293.
Widodo, H. (2019). Dinamika Pendidikan Anak Usia Dini. Alprin.
Yusuf, M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Gabungan. Kencana.