Main Article Content

Abstract

Problems in this research is whether through experiment method can improve the ability of science to know liquid object at group B5 TK Witri I of Bengkulu City? The purpose of this class action research is to increase the ability of science to know the liquid through the experimental method at group B5 TK Witri I of Bengkulu City. This research is a classroom action research (CAR). The result of this research is through experiment method can improve the ability of science to know liquid objects. Evident from the average score of children's science skills in the first cycle reached an average grade of 3.53 with 70.6% classical completeness is on the enough criteria then in cycle II the average value of children reached 4.16 with classical completeness 83.2% is in good criteria. It is suggested for the next researcher to use experimental method in improving children's science skill especially predicting aspect.


Key Words : The Science Abilities, Experiment Method, Soluble And Insoluble Objects.

Article Details

How to Cite
Amalia, K., saparahayuningsih, sri, & Suprapti, A. (2018). MENINGKATKAN KEMAMPUAN SAINS MENGENAL BENDA CAIR MELALUI METODE EKSPERIMEN. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 66–75. https://doi.org/10.33369/jip.3.2.66-75

References

  1. Daftar Pustaka
  2. Aqib, Zainal. 2009. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB, dan TK. Bandung:CV.Yrama Widya.
  3. Aqib, Zainal dan Ali Murtadlo. 2016. Kumpulan Metode Pembelajaran Kreatif & Inovatif. Bandung: Satu Nusa.
  4. Arikunto, Dkk. 2014. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta :Bumi Aksara.
  5. B.Uno, Hamzah dan Satria Koni. 2013. Assesmen Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
  6. Departemen Pendidikan Nasional. 2003. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional.
  7. Dimyati dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
  8. Fajri, EM Zul dan Ratu Aprilia Senja. 2008. Kamus Lengkap Bahasa Indonesia. Jakarta : Difa Publisher.
  9. Haryanto. 2012. Sains Untuk SD/MI Kelas IV. Jakarta :Erlangga.
  10. Haryono. 2013. Pembelajaran IPA yang Menarik dan Mengasyikkan. Yogyakarta: Kepel Press.
  11. Kunandar. 2013. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada.
  12. Nugraha, Ali. 2008. Pengembangan Pembelajaran Sains Pada Anak Usia Dini. Bandung.
  13. Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indoesia Nomor 146 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini.
  14. Purwanto, Budi 2004. Sains Fisika Konsep Dan Penerapannya. Solo: PT Tiga Serangkai Pustaka Mandiri.
  15. Putra, Sitiatava Rizema. 2013. Desain belajar mengajar kreatif berbasis sains. Yogyakarta:DIVA Press.
  16. Robbins, Stephen. P. 2006. Perilaku Organisasi (alih bahasa Drs. Benjamin Molan), Edisi Bahasa Indonesia, Klaten: PT. Intan Sejati.
  17. Sugiyono. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung:Alfabeta.
  18. Sumaji, dkk. 2003. Pendidikan Sains Yang Humanis. Yogyakarta : Kanisius.
  19. Suparno. 2007. Metodologi Pembelajaran Fisika. Yogyakarta : Universitas Terbuka.
  20. Suparno, Paul. 2007. Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget.Yogyakarta: Kanisius.
  21. Suyanto, Slamet. 2005. Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini; Yogyakarta: Hikayat.
  22. ______________. 2006. Pengenalan Sains Untuk Anak Tk Dengan Pendekatan “Open Inquiry”. http://eprints.uny.ac.id/684/. Diakses pada Minggu 22 ?Januari ?2017, ??14:35:35 Wib.
  23. Thoha, Miftah. 2008. Perilaku Organisasi : Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  24. Trianto. 2013. Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik bagi Anak Usia Dini TK/RA dan Anak Usia Kelas Awal SD/MI. Jakarta: Kencana.
  25. Wisudawati, Asih Widi dan Eka Sulistyowati. 2014. Metodologi Pembeajaran IPA. Jakarta : PT Bumi Aksara.
  26. Yulianti, Dwi. 2010. Bermain Sambil Belajar Sains di Taman Kanak-kanak. Jakarta:PT Indeks.
  27. Yuniarti. 2015. Meningkatkan Kemampuan Proses Sains Anak Melalui Metode Eksperimen (Penelitian Tindakan Kelas Tentang Sifat-Sifat Air Pada Kelompok B4 PAUD Tunas Harapan Kota Bengkulu. Skripsi. FKIP.PG-PAUD, Universitas Bengkulu.