Main Article Content

Abstract

This study aims to develop folklore-based comics teaching materials using the Canva application with the discovery learning model to improve Indonesian language learning outcomes for fourth grade elementary school students. The type of research in this study is the development or Research and Development of the ADDIE model. The research subjects were teachers and fourth grade students at SDN 05 Muara Beliti Plus. The results of this study indicate that 1. The products carried out in the development of teaching materials are as follows: (a) preparing teaching materials, (b) format selection, (c) initial design. 2. Material feasibility, namely the results of validation on the material aspect, obtained an average score 0.93 (Valid), Language feasibility, namely the results of validation on the aspect of language, obtained an average score 0.91 (Very Valid), Feasibility of presentation and Graphically, the validation results obtained an average score of 0.94 (Very Valid). Based on the results of the validation of the three aspects, it can be concluded that the product is suitable for use. 3. Folklore-based comics teaching materials using the Canva application with the discovery learning model are considered effective in improving student learning outcomes in learning Indonesian.

Keywords

learning materials folklore comics discovery learning Teaching Materials, Folklore, Comics, Discovery Learning

Article Details

How to Cite
Salimi, I., Muktadir, A., & Susanta, A. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Komik Berbasis Cerita Rakyat Menggunakan Aplikasi Canva dengan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 2(2), 419–429. https://doi.org/10.33369/kapedas.v2i2.28116

References

  1. Ambaryani & Airlanda, G. S. (2017). Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE). 3 (1), 19-28.
  2. Ariska, M., Wijayanti, R., & Liesdiani, M. (2020). Efektivitas penggunaan model pembelajaran discovery learning berbantuan media komik strip. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 149-162.
  3. Badan Standar Nasional Pendidikan (2008). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Dasar Model Silabus Kelas V. Jakarta: BSNP Departemen Pendidikan Nasional.
  4. Danaswari, R. W., Roviati, E., & Kartimi. (2013). Pengembangan Bahan Ajar dalam Bentuk Bahan ajar Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 9 Cirebon pada Pokok Bahasan Ekosistem. Jurnal Scientiae Educatia, 2(2). 1-17.
  5. Erfinawati (2019). Tema dan Amanat Cerita Rakyat Tripa Makmur Kabupaten Nagan Raya. Serambi Kontruktivis. 1 (3), 8-15.
  6. Fahyuni, E. F., & Fauji, I. (2017). Pengembangan Komik Akidah Akhlak Untuk Meningkatkan Minat Baca dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Halaqa: Islamic Education Journal. 1(1). 17-26.
  7. Illahi, M. T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategi & Mental Vocational Skill. Jogjakarta: DIVA Press.
  8. Jailani, I. (2015). Pengembangan Bahan ajar Komik Pembelajaran Matematika Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 84–96.
  9. Kusumam, A., Mukhidin., & Hasan, B. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Mata Pelajaran Dasar dan Pengukuran Listrik Untuk Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 23 (1), 28 -39.
  10. Leryan, L. P. A., Damringtyas, C. P., Hutomo, M. P., & Printina, B. I. (2018). the Use of Canva Application as an Innovative Presentation Bahan ajar Learning History. Prosiding Seminar Nasional FKIP, 190–203.
  11. Maharsi, I. (2011). Komik, Dunia Kreatif Tanpa Batas. Yogyakarta: Kata Buku.
  12. Muktadir, A. & Darmansyah, A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Komik Berbasis Cerita Rakyat Bengkulu di SD. Jurnal PGSD: JurnalIlmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar. 14 (2), 153-159.
  13. Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian (Panduan Peneliti, Mahasiswa, Dan Psikometrian). Yogyakarta: Parama Publishing.
  14. Rosliana, S. A. P. (2017). Pengaruh Penggunaan Bahan ajar Komik Matematika Dengan Bantuan Power Point Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Siswa di SMK Istiqlal Delitua. Journal Mathematics and Science, 3(1), 91–100.
  15. Saputra, E.W, & Yohana. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning (DL) untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Mitra Pendidikan (JMP Online). 3 (11),1465-1475.
  16. Setiyawati, E., Muktadir, A & Parmadie, B. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Buku Cerita Rakyat Bergambar Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar (Kapedas), 1(2), 108-120.
  17. Suhana, C. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran (Edisi ke-4). Bandung: PT Refika Aditama.
  18. Sumayana, Y. (2017). Pembelajaran Sastra di Sekolah Dasar Berbasis Kearifan Lokal (Cerita Rakyat). Mimbar Sekolah Dasar. 4 (1), 21-28.
  19. Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Susanti, E. (2020). Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Bahan Ajar Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk UKM. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 430-440.
  20. Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Bahan ajar Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, 7(2), 79–85.
  21. Triatma, I.N. (2016). Minat Baca Pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar Negeri Delegan 2 Prambanan Sleman Yogyakarta. E-Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan. 5 (6), 166-178.
  22. Wahyudi, B.S., Hariyadi, S., & Hariani, S.A., (2014), Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Model Problem Based Learning Pada Pokok Bahasan Pencemaran Lingkungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri Grujugan Bondowoso, Jurnal Pengajaran MIPA, 3 (3), 83-92.
  23. Winarni, E.W. (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif Kualitatif Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Reseach And Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.