Main Article Content

Abstract

This study aimed to create Student Worksheets (LKPD) based on the Realistic Mathematics Education (RME) approach to enhance students' cognitive mathematics learning outcomes, focusing on weight and volume measurement using standard and non-standard units. Utilizing the Research and Development (R&D) method, the Four-D (4D) model—define, design, develop, disseminate—guided the process. Quantitative data from expert validators' rating scale questionnaires and qualitative feedback through comments shaped the development. The LKPD adhered to RME steps: understanding contextual problems, explaining these issues, solving them, comparing answers, and drawing conclusions. Expert validation determined the LKPD's feasibility with scores of 0.67 for content, 0.83 for language, and 0.92 for design. Students displayed a 95% satisfaction rate, demonstrating the LKPD's efficacy. Pre-test and post-test scores improved from 6.17 to 8.10, respectively. The N-Gain test highlighted cognitive growth at level C3 (79%), level C4 (75%), and level C5 (74%). This development shows the potential of the RME-based approach in strengthening students' understanding and engagement in mathematics.

Article Details

How to Cite
Fitri Yanti , B. L., Susanta, A., & Juarsa, O. (2025). Pengembangan LKPD Materi Pengukuran Berbasis RME Konteks Makanan Olahan Durian untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 4(2), 269–275. https://doi.org/10.33369/kapedas.v4i2.41382

References

  1. Ananda Aditya Sari Harahap, Yasmin Salsabila, Nabila Fitria, & Nisaiy Darussakinah Harahap. (2023). Pengaruh Perkembangan Kemampuan Pada Aspek Kognitif, Afektif dan Psikomotirik Terhadap Hasil Belajar. Algebra : Jurnal Pendidikan, Sosial dan Sains, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.58432/algebra.v3i1.741
  2. Aprilia, P. N., Khoirunisa, F. S., Husna, A. M., & Asri, M. M. (2023). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Dengan Model Dan Media Inovatif. Cahya Ghani Recovery.
  3. Asmita, W., & Fitriani, W. (2022). Konsep Dasar Pengukuran. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(3), Article 3.
  4. Een Unaenah, Elsa Ardelia, Ristiana, & Tia Anggestin. (2020). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Pengukuran Panjang di Kelas IV | BINTANG. 2(1), 83–93.
  5. Fauzan, A., Harisman, Y., Yerizon, Y., Suherman, S., Tasman, F., Nisa, S., Sumarwati, S., Hafizatunnisa, H., & Syaputra, H. (2024). Realistic mathematics education (RME) to improve literacy and numeracy skills of elementary school students based on teachers’ experience. Infinity Journal, 13(2), 301–316. https://doi.org/10.22460/infinity.v13i2.p301-316
  6. Friska, S. Y., Aulia, S., & Nanda, D. W. (2022). Pengembangan LKPD Melalui Model Realistic Mathematic Education Pada Materi Pecahan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JEMS: Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.25273/jems.v10i2.13013
  7. Hajila, Fenny Tanalinal Khasna, & Arifin. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Realistic (RME) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas IV MI Nurul Huda Kupang. Jurnal Elementary Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 4, 49–52.
  8. Haryanto. (2022). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar dengan Two Stay Two Stray. Penerbit P4I.
  9. Hutapea, R. H. (2019). Instrumen Evaluasi Non-Tes dalam Penilaian Hasil Belajar Ranah Afektif dan Psikomotorik. BIA’: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen Kontekstual, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.34307/b.v2i2.94
  10. Isrok’atun, & Rosmala, A. (2021). Model-Model Pembelajaran Matematika. Bumi Aksara.
  11. Mulyatiningsih, E. (2015). Metode penelitian terapan bidang pendidikan. UNY Press.
  12. Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. (JKPD) Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1), 69–79.
  13. Pawestri, E., & Zulfiati, H. M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Untuk Mengakomodasi Keberagaman Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas II di SD Muhammadiyah Danunegaran. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(3). https://doi.org/10.30738/trihayu.v6i3.8151
  14. Rohmah, S. N. (2021). Strategi Pembelajaran Matematika. UAD PRESS.
  15. Rulyansah, A. (2021). Integrasi Realistic Mathematics Education dan Multiple Intelligences pada Siswa Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(1), 45. https://doi.org/10.30651/else.v5i1.7336
  16. Saras, T. (2023). Durian: Buah Surgawi yang Menggugah Selera. Tiram Media.
  17. Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 5(1), Article 1. https://doi.org/10.31949/educatio.v5i1.56
  18. Siregar, B. H. (2024). Teori & Praktis Multimedia Pembelajaran Interaktif. umsu press.
  19. Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan Strategi Pembelajaran Ekspositori untuk Mencapai Tujuan Pembelajaran Matematika.
  20. Siti Ruqoyyah, Sukma Murni, & Linda. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Resilensi Matematika Dengan VBA Microsoft Excell. Purwakarta: CV. Tre Alea Jacta Pedagogie.
  21. Torang Siregar. (2024). Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Pada Abad 21. Penerbit Adab.
  22. Umar, U., Hasratuddin, H., & Surya, E. (2022). Pengembangan LKPD Berbasis Model Think Aloud Pair Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Negeri 067248 Medan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3402–3416. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1884
  23. Wasidi. (2020). Tes dan Pengukuran Pendidikan. Halaman Moeka Publishing.
  24. Wathani, D. H., Irawati, R., & Iswara, P. D. (2022). Development of Meme Learning Media with PMRI to Implement Mathematics Literacy in Students Elementary School. Jurnal Pendidikan Matematika, 16(3), 339–350. https://doi.org/10.22342/jpm.16.3.15249.339-350
  25. Yanti, F., Nurva, M. S., & Fikriani, T. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 1743–1751. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2132
  26. Yayuk, E. (2019). Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. UMMPress.