Main Article Content

Abstract

This study was motivated by the suboptimal development of fine motor skills in children aged 4-5 years at Paramata Bunda Kindergarten, Palopo City. These children experience difficulties in doing tasks that require eye-hand coordination, such as crumpling paper, buttoning, and opening zippers. The purpose of this study was to improve children's fine motor skills by utilizing the Busy Book as a learning medium. This study employed the Classroom Action Research (CAR) methodology, based on the Kemmis and Taggart framework, which consisted of two cycles, each comprising four sessions. The research participants consisted of 11 students from class A2 (Tomat A). Data collection methods included observation, interviews, documentation, and assessment. The study's results showed a significant improvement in children's fine motor skills after they used the Busy Book systematically and regularly. At the end of the second cycle, six children were included in the "Already Emerging (SM)" category and five children in the MM category related to finger dexterity and eye-hand coordination. This study recommends more intensive and varied use of Busy Books in early childhood education to enhance the development of fine motor skills.

Keywords

Fine Motor Skills Activity Book Early Childhood Education Learning Resources

Article Details

How to Cite
Restu Mega Yuliani, Munir Yusuf, Eka Poppi Hutami, Subhan, & Pertiwi Kamariah Hasis. (2025). Efforts to Improve Fine Motor Skills of 4-5 Year Old Children Through Busy Book Learning Media. JURNAL PENA PAUD, 6(1), 147–160. https://doi.org/10.33369/jpp.v6i1.41440

References

  1. Afrianti, R., Saparahayuningsih, S., & Wembrayarli, W. (2021). Kendala Perencanaan Dan Pelaksanaan Pembelajaran Motorik Halus Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pena Paud, 2(2), 61–70. https://doi.org/10.33369/penapaud.v2i2.17848
  2. Apriani, W.-, Saparahayuningsih, S., & Daryati, M. E. (2021). Persepsi Guru Terhadap Modul Media Pembelajaran Motorik Halus Pada Anak Usia Dini Se-Gugus Mawar Merah Kota Bengkulu. Jurnal Pena Paud, 2(1), 60. https://doi.org/10.33369/penapaud.v2i1.15802
  3. Avirudini, L., & Sumarno. (2018). Pengembangan Busy Book Bertema Alat Transportasi Untuk Anak Kelompok A. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 122–130.
  4. Daryati, M. E., Yulidesni, & Suryadi, D. (2022). Aktivitas Holder Writing Tool Edutainment Dalam Menstimulasi Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia Dini. Dharma Raflesia : Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 20(2), 373–386. https://doi.org/10.33369/dr.v20i2.21978
  5. Desmariani, N. (2020). Peran Stimulasi Motorik Halus Dalam Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 15–22.
  6. Fadhallah, R. A. (2021). Wawancara. UNJ PRESS.
  7. Fadlilah, N. (2020). Busy Book untuk anak berkebutuhan khusus. Jurnal Inklusi Pendidikan, 5(2), 77–85.
  8. Hasan, H., Rasyid, M., & Marlina. (2021). Perkembangan Fisik Motorik Anak Usia Dini Dalam Pembelajaran Tematik Integratif. Jurnal Cakrawala Dini, 10(1), 88–95.
  9. Hasis, F. (2020). Permainan Cooking Class Sebagai Stimulasi Motorik Halus Anak. Jurnal PAUD Inspiratif, 4(1), 30–38.
  10. Humaida, R. T., & Abidin, M. Z. (2021). Efektivitas Penggunaan Busy Book Terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal PENA PAUD, 5(2), 66–73.
  11. Hurlock, E. B. (1993). Perkembangan anak. Erlangga.
  12. Latifah, & Prasetiya, B. (2023). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Bahan Bekas Pada Anak Kelompok B Di Paud Az-Zahra Institut Ahmad Dahlan Probolinggo. Al-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 234–247. https://doi.org/10.46773/alathfal.v4i2.1033
  13. Maghfuroh, N., & Putri, N. (2018). Finger Painting Sebagai Media Stimulasi Motorik Halus Anak Usia Dini. Jurnal Warna Pendidikan, 2(1), 23–30.
  14. Marjuki, M., & Baidowi, Ach. (2023). Perencanaan Kurikulum dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 7883–7892. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5742
  15. Mufliharsi, L. (2017). Busy Book Sebagai Media Pembelajaran Untuk Memperkaya Kosakata Anak. Jurnal Kreativa, 4(3), 54–61.
  16. Musripa, M., Sabani, F., & Hutami, E. P. (2024). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Melalui Teknik Mozaik Menggunakan Bahan Alam Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(2), 33–64.
  17. Nur Rahmah, R., Hamid, R., & Wahyuni, D. (2021). Pelatihan pembuatan alat peraga Busy Book untuk masyarakat prasekolah. Jurnal Abdimas, 6(2), 112–118.
  18. Primayana, K. H. (2020). Media Kolase Dalam Pengembangan Motorik Halus Anak Kelompok A. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 70–78.
  19. Putri, D. A. (2022). Pengaruh Busy Book Terhadap Kemampuan Bahasa Anak Usia 4–5 Tahun. Jurnal PENA PAUD, 6(1), 54–60.
  20. Raksa, D. (2021). Bermain Tepuk Pola Untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak. Jurnal Anak Usia Dini, 7(2), 95–101.
  21. Ramdhan, D. (2021). Teknik Analisis Data Dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Metodologi Pendidikan, 3(1), 18–25.
  22. Sari, R. (2021). Busy Book Sebagai Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Bahasa, 5(2), 78–84.
  23. Sarita, N., & Imawati, T. (2022). Observasi Sebagai Metode Pengumpulan Data PAUD. Jurnal Penelitian Anak Usia Dini, 4(1), 10–17.
  24. Suhartanti, D., Wahyuni, S., & Anwar, M. (2019). Strategi Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Bermain. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 40–47.
  25. Surbakti, P. F. A. M., SS, S. S., & Daryati, M. E. (2021). Tinjauan Guru Tentang Evaluasi Perkembangan Motorik Halus Selama Pembelajaran Daring Di Kelompok B Se-Gugus Asparagus Kota Bengkulu. JURNAL PENA PAUD, 2(2), 17–26. https://doi.org/10.33369/PENAPAUD.V2I2.16776
  26. Susilo, T., Handayani, S., & Utami, T. (2011). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru Paud. Universitas Terbuka.