Main Article Content

Abstract

The concept of science is abstract so that it requires contextual learning in order to grow students' cognitive. One of the efforts is by implementing learning and assessment that measures the level of ability as a whole, such as applying a diagnostic assessment at the HOTS level. The purpose of this research was to determine the validity and legibility of the HOTS test instrument based on 3TMC on the theme of maintaining blood pressure. This research refers to the Thiagarajan model consisting of 3 stages, namely: define, design, and develop. The subjects of this study were 2 material expert lecturers, 2 evaluation expert lecturers, 3 practitioners, and 30 grade VIII junior high school students. Data was collected using interview sheets, validation sheets, and readability questionnaires.The results of the validity of the instrument obtained an average percentage of 92.1% in the very valid category so that the 3TMC-based HOTS test instrument can be used as an evaluation tool. Furthermore, the product was revised and reduced so as to obtain a readability proportion of 86.5% in the very good category which proves that the product loading material is understandable, presented in an attractive manner, written in easy-to-understand language, and the presentation of tables and figures is appropriate.

Keywords

Instrumen Tes HOTS 3TMC Menjaga Tekanan Darah HOTS Test Instrument 3TMC Maintaining Blood Pressure

Article Details

How to Cite
Azzahra, N., Sjaifuddin, S., & Septi, K. (2023). Uji Kevalidan dan Keterbacaan Instrumen Tes HOTS Berbasis 3TMC Tema Menjaga Tekanan Darah Untuk Siswa Kelas VIII. PENDIPA Journal of Science Education, 7(1), 64–73. https://doi.org/10.33369/pendipa.7.1.64-73

References

  1. Arum, N., Sjaifuddin Sjaifuddin, & Novianti Taufik, A. (2022). Pengembangan Instrumen Soal HOTS (Higher Order Thinking Skill) Berbasis Quizizz pada Pembelajaran IPA Daring Tema Hipertensi untuk SMP Kelas VIII. EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 7(2), 270–279.
  2. Asiani, A., Sjaifuddin, S., & Biru, L. T. (2021). Analisis Komponen Sikap Ilmiah Siswa Dalam Buku Teks Pelajaran IPA SMP Kelas VII Pada Tema Panas Di Bumiku. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 113–119.
  3. Dewi, N., & Arini, F. (2018). Uji Keterbacaan pada Pengembangan Buku Ajar Kalkulus Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Representasi Matematis. Jurnal PRISMA, 1(1), 299-303.
  4. Hartatiana. (2014). Pengembangan Soal Pemecahan Masalah Berbasis Argumen Untuk Siswa Kelas V Di SD Negeri 79 Palembang. JPM: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1-10.
  5. Jumiati. (2016). IPA dan Pembelajaran Berpikir Tingkat Tinggi (Telaah Buku Siswa MI/SD Kelas VI Tema 1, Karya Afriki, dkk). MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 17-26.
  6. Mauliandri, R., & Kartini, K. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Mnyelesaikan Soal Operasi Bentuk Aljabar Pada Siswa SMP. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 107-123.
  7. Millah, Budipramana.LS, Isnawati. (2012). Pengembangan Buku Ajar Materi Bioteknologi Kelas XII SMA IPIEMS Surabaya Berorientasi Sains, Teknologi, Lingkungan, dan Masyarakat (SETS). Jurnal BioEdu, 1(1), 19-24.
  8. Ningsih, N. (2018). Peningkatan Pemahaman Definisi Logaritma Melalui Penggunaan Ilustrasi Gambar. Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 3(1), 27–40.
  9. Nurdiansyah I., Hartati S., Paujiah E. (2022). Analisis Miskonsepsi Siswa Pada Materi Evolusi Sub-Bab Adaptasi Menggunakan Metode Three Tier Test. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 3(2), 29–39.
  10. Nurfauziyah, N., Sjaifuddin, S., & Taufik, A.N. (2023). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Berbasis Wordwall Pada Tema Siaga Bencana untuk Siswa Kelas VII SMP. EKSAKTA: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, 8(1), 15-23.
  11. Pasandaran, R., & Kartika, D. (2019). Higher Order Thinking Skill (HOTS): Pembelajaran Matematika Kontemporer. Pedagogy, 4(1), 53-62.
  12. Prasetyo, A. (2016). Analisis Butir Soal Sertifikasi Kompetensi P1 Bidang Teknik Mesin Di LSP SMK N 1 Magelang. Jurnal Pendidikan Vokasional Teknik Mesin, 4(6), 385-394.
  13. Purwanto, N. (2020). Prinsip-Prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  14. Purwasih, J. (2020). Kendala Calon Pendidik Dalam Membuat Soal Pilihan Ganda Higher Order Thinking (Hot). Jurnal Sosial Humaniora (JSH) 2020, 13(1), 12–22.
  15. Putri, A., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2022). Pengembangan E-Modul IPA Berbasis Adobe Flash Pada Tema Makananku Kesehatanku Untuk Kelas VIII SMP. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 143–150.
  16. Rahmawati, I., Suryana, Y., & Hidayat, S. (2021). Analisis Kesesuaian Soal Penilaian Tengah Semester IPA dengan Kaidah Penyusunan Soal pada Aspek Bahasa di Sekolah Dasar. EDUKATIF: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3636–3646.
  17. Risdiana, A., Erna, M., & Holiwarni, B. (2022). Pengembangan Soal HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada Materi Asam-Basa untuk Kelas XI SMA/MA Sederajat. JIPK: Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(2), 111-117.
  18. Rizkia, A. D., Sjaifuddin, S., & Suryani, D. I. (2022). Development of problem-solving based test instruments to foster the students creative thinking skills on environmental conservation. Jurnal Pijar Mipa, 17(4), 447–454.
  19. Sarip, M., Amintarti, S., Utami, N. H. (2022). Validitas Dan Keterbacaan Media Ajar E-Booklet Untuk Siswa SMA/MA Materi Keanekaragaman Hayati. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 43-59.
  20. Savira, I., & Noorhayati, A. (2019). Desain Instrumen Tes Three Tiers Multiple Choice untuk Analisis Miskonsepsi Siswa Terkait Larutan Penyangga. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1), 2277-2286.
  21. Setya Mustafa, P., & Kukuh Masgumelar, N. (2022). Kajian Review: Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap, Pengetahuan, dan Keterampilan dalam Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 31–49.
  22. Sudijono, A. (2012). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  23. Thiagarajan, S., Semmel, D., & Semmel.M.I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Washington: Leadership Training Institute, University of Minnesota.
  24. Utami, T. P., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2022). Pengembangan Soal Uraian Berbasis Indikator Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi pada Konsep Sistem Pencernaan pada Manusia untuk Siswa Kelas VIII SMP/Mts. PENDIPA Journal of Science Education, 2022(6), 129–135.