Main Article Content

Abstract

Children are vulnerable to earthquake disasters. For this reason, the aim of this research is to determine the extent of children's knowledge regarding earthquake disasters. This research uses a quantitative approach using random sampling techniques with data in the form of primary data. The data collection technique uses a questionnaire and the method used is a quantitative method with univariate analysis (Maharani, 2020). The results show that the level of earthquake knowledge of children in the Mandala Sari hamlet is still low because there has been no education to these children either through agencies, community leaders, campuses and local community leaders.

Keywords

Anak-anak; Kesiapsiagaan; Gempa Bumi. Children; Preparedness; Earthquake.

Article Details

How to Cite
Maharani, N. (2024). Analisa Pengetahuan dan Mitigasi Bencana Gempa Bumi Anak-Anak di Banjar Mandala Sari Dauh Puri Kelod Bali. PENDIPA Journal of Science Education, 8(1), 78–87. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.1.78-87

References

  1. Ajipramesti, C. 2011.“Kesiapsiagaan Masyarakat Kawasan Teluk Pelabuhan Ratu Terhadap Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami”. Jurnal Perencanaan Wilayah dan Kota. 22(2).p :113-128.
  2. Elon ,Y. Manalu, H. 2019. “Peningkatan Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi Melalui Pendekatan Drilling”. Jurnal Keperawatan Galah, 1(2).
  3. Febriana, Sugiyanto, F D, Abubakar, Y. 2015. “Kesiapsiagaan Masyarakat Desa Siaga Bencana Dalam Menghadapi Bencana Gempa Bumi di Kecamatan Meuraya Banda Aceh”. Jurnal Ilmu Kebencanaan. 2(3), p:41-49.
  4. Hawvina, T, Maryani, E, Nandi. 2016. “Pengaruh Pengalaman Bencana Terhadap Kesiapsiagaan Peserta Didik Dalam Menghadapi Ancaman Gempa Bumi”. Jurnal Pendidikan Geografi.16(2).
  5. https://tirto.id/ec6R/. Diunduh pada tanggal 22 April 2020 pukul 09.00 WITA.
  6. Maharani, Nia. Kherismawati, N.P.E, Setiawan, I.M.D. 2021. “Sosialisasi dan Mitigasi Gempa Bumi Menggunakan Media Komik Edukasi Gempa Bumi Pada Panti Asuhan Dharma Jati I Klungkung Provinsi Bali”. Dharna Rafflesia : Jurnal Ilmiah Pengembangan dan Penerapan IPTEKS. 19(2), p:292-303.
  7. Maharani, N. 2020. "Tingkat Pengetahuan Siswa Tentang Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi di SMPN 3 Kuta Selatan Badung Provinsi Bali". PENDIPA. 4(3),p:32-38.
  8. Maidaneli, Ernawaty. 2019. “Keisapsiagaan Sekolah Dasar Dalam Menghadapi Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami Di Kecamatan Pariaman Tengah Kota Pariaman”. Jurnal Kapita Sleketa Geografi. 2(1),p:89-100.
  9. Oktaviantika, DA. 2016.”Tingkat Pengetahuan Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 02 Wedi Kabupaten Klaten Dalam Mitigasi Bencana Gempa Bumi.”. jurnal Pendidukan Ilmu Pengetahuan Sosial. 1(2) p : 35-57.
  10. Rahmanika, K. dkk. 2018. “Pemetaan Pengetahuan Kesiapsiagaan Siswa Terhadap Bencana Gempa Bumi dan Tanah Longsor Sekolah Muhammadiyah di KabupatenKaranganyar. Jurnal Georafflesia. 3(2). p : 25-33.
  11. Setyaningrum, N, Rumagutawan, R. 2018. “Tingkat Pemgetahuan Penanggulangan Bencana dan Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi Pada Keluargan di Dusun Kiringan Jetis Bantul Yogyakarta”.. Health Sciences and Pharmacy Journal. Desember. p : 103.
  12. suara.com. Diunduh pada tanggal 22 April 2020 pukul 09.00 WITA
  13. Pribadi, Khrisna S, dkk. 2008. Buku Pegangan Guru Pendidika Siaga Bencana Bandung. Pusat Mitigasi Bencana . ITB.
  14. Syarif, H. Mastura, 2015. berjudul “Hubungan Self Efficacy Dengan Kesiapsiagaan Bencana Gempa Bumi Dan Tsunami Pada Siswa Sekolah Menengah Atas Negeri 2 dan 6 Banda Aceh”. Idea Nursing Journal. VI(2).
  15. Utama, DA, Delfina, R, Soleha, N.2019. “Kesiapsiagaan Masyarakat Lempuing Menghadapi Bencana Gempa Bumi”. Jurnal Vokasi Keperawatan. 2(1).