Main Article Content
Abstract
The aim of this research was to analyze the needs of students in science learning at MTsN 1 Seluma, Bengkulu. The method used was a survey via questionnaire with 9 questions given to 30 class VII students. The survey results show that 100% of students have textbooks/handbooks, 100% have smartphones, 93% have difficulty studying material that only comes from books, so 100% of students look for other materials besides books from school to help understand the material. science via the internet, therefore 100% of students need interesting alternative learning media. In science learning, students agree that there is Android-based learning media for science material, especially environmental pollution material. Students want learning to be adapted to current developments and technology, interesting, interactive, and can be accessed anytime and anywhere via smartphone. Implementation of media in the form of Android-based applications can be an alternative to empower students' use of technology and to improve the quality of science learning.
Article Details
Copyright (c) 2024 Junaini Junaini, Euis Nursaadah, M. Lutfi Firdaus
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The journal allows the author(s) to hold the copyright without restrictions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Axel, R. D., Najoan, X., Sugiarso, B. A., Elektro-ft, J. T., & Manado, M. 2017. Rancang Bangun Aplikasi Berbasis Android Untuk Informasi Kegiatan dan Pelayanan Gereja. Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(1), 1–6.
- BNSP. 2006. Silabus Mata Pelajaran Kimia. Jakarta: Depdiknas.
- Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 11(2), 134-143.
- Ichwan, M., & Hakiky, F. (2011). Pengukuran Kinerja Goodreads Application Programming Interface (API) Pada Aplikasi Mobile Android. Jurnal informatika, 2(2), 13-21.
- Ismayani. 2018. Cara Mudah Membuat Aplikasi Pembelajaran Berbasis Sebuah Android Dengan Thunkable. Jakarta: Elex Media Komputindo.
- Kristianingsih, D.D., S.E., Sukiswo, Khanafiyah,S. 2010. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Metode Pictorial Riddel Pada okok Bahasan Alat-Alat optik. Semarang: Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang.
- Muyaroah, S., & Fajartia, M. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2), 22-26.
- Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. 2017. Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2).
- Riyana, C. 2012. Media Pembelajaran. KEMENAG RI.
- Sanaky , Hujair AH. 2009. Media Pembelajaran. Yogyakarta : Safiria Insania Press.
- Saraswati, D. L., Mulyaningsih, N. N., Asih, D. A. S., & Ardy, V. 2020. Development of Learning Media-Based Digital Book on Modern Physics Learning. 1st International Conference on Folklore, Language, Education and Exhibition (ICOFLEX 2019), 338-343.
- Sudjana dan Ahmad Rivai. 2001. Media Pembelajaran. Bandung: Percetakan Sinar Baru Algensindo Offset.
References
Axel, R. D., Najoan, X., Sugiarso, B. A., Elektro-ft, J. T., & Manado, M. 2017. Rancang Bangun Aplikasi Berbasis Android Untuk Informasi Kegiatan dan Pelayanan Gereja. Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(1), 1–6.
BNSP. 2006. Silabus Mata Pelajaran Kimia. Jakarta: Depdiknas.
Fatmawati, F., Yusrizal, Y., & Hasibuan, A. M. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa. Elementary School Journal PGSD FIP Unimed, 11(2), 134-143.
Ichwan, M., & Hakiky, F. (2011). Pengukuran Kinerja Goodreads Application Programming Interface (API) Pada Aplikasi Mobile Android. Jurnal informatika, 2(2), 13-21.
Ismayani. 2018. Cara Mudah Membuat Aplikasi Pembelajaran Berbasis Sebuah Android Dengan Thunkable. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Kristianingsih, D.D., S.E., Sukiswo, Khanafiyah,S. 2010. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Metode Pictorial Riddel Pada okok Bahasan Alat-Alat optik. Semarang: Jurusan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Semarang.
Muyaroah, S., & Fajartia, M. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS 6 pada Mata Pelajaran Biologi. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology, 6(2), 22-26.
Putra, R. S., Wijayati, N., & Mahatmanti, F. W. 2017. Pengaruh penggunaan media pembelajaran berbasis aplikasi android terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 11(2).
Riyana, C. 2012. Media Pembelajaran. KEMENAG RI.
Sanaky , Hujair AH. 2009. Media Pembelajaran. Yogyakarta : Safiria Insania Press.
Saraswati, D. L., Mulyaningsih, N. N., Asih, D. A. S., & Ardy, V. 2020. Development of Learning Media-Based Digital Book on Modern Physics Learning. 1st International Conference on Folklore, Language, Education and Exhibition (ICOFLEX 2019), 338-343.
Sudjana dan Ahmad Rivai. 2001. Media Pembelajaran. Bandung: Percetakan Sinar Baru Algensindo Offset.