Main Article Content

Abstract

This study aims to provide an overview of the profile of students ecoliteracy skills in the context of environmental issues such as waste, forest destruction, and climate change. This type of research is descriptive qualitative to obtain information related to the level of ecoliteracy skills of fourth semester students. The sampling technique used random sampling with a total of 27 science students in batch 2022. The research instrument used is a self assessment that adapts to the assessment indicators of maintaining environmental sustainability, using energy properly and utilizing existing resources with ecological principles. The result showed that the level of ecoliteracy skills of students obtained an average percentage of 71% and was in the good category. This finding shows that most student have an understanding of ecoliteracy and are able to practice it well through actions that are oriented towards sustainability values.  

Article Details

Author Biography

Mia Khofifah, Universitas Sultan Aging Tirtayasa

 

 

How to Cite
Taufik, A. N., Berlian, L., Wahyuni, A. R., & Khofifah, M. (2024). Profil Kemampuan Ekoliterasi Mahasiswa IPA Pada Isu Lingkungan: -. PENDIPA Journal of Science Education, 8(3), 415–421. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.3.415-421

References

  1. Afriana, J., Permanasari, A., Fitriani, A. (2016). Penerapan Project Based Learning Terintegrasi STEM untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Ditinjau dari Gender, Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2 (2), 202 – 212.
  2. Agustina, T., Maryani, E., & Yani, A. (2023). Tingkat Pemahaman Ekoliterasi pada Peserta Didik, Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 10(2), 119-128.
  3. Ainurrohmah, S & Sudarti, S. (2022). Analisis Perubahan Iklim dan Global Warming yang Terjadi sebagai Fase Kritis, Jurnal Phi: Jurnal Pendidikan Fisika dan Fisika Terapan, 8(1),1-10.
  4. A’yun., M. I., Syura, I. E., Rohmah, A. I., Agustin., N., & Hidayanti, N. (2024). Peningkatan Kemampuan Daur Ulang Sampah Anorganik Melalui Pembelajaran Berbasis Ekoliterasi pada Siswa Sekolah Dasar, Ta’diban: Journal of Islamic Education, 4 (2), 74-78.
  5. Faturohman., Hidayanto, L., & Fahruroji, M. (2024). Analisis Dampak Perubahan Iklim Terhadap Hak Pada Manusia, TERANG : Jurnal Kajian Ilmu Sosial, Politik dan Hukum, 1(3), 1-8.
  6. Ferawati, R. (2018). Sustainable Development Goals di Indonesia: Pengukuran dan Agenda Mewujudkannya dalam Perspektif Ekonomi Islam, KONTEKSTUALITA: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 33(2), 143-167.
  7. Hilman, I., Akmal, R., & Permana, R. R. (2023). Pembelajaran Ekoliterasi Untuk Meningkatkan Sikap Empati Peserta Didik Di Sekolah Dasar, Jurnal PGSD UNIGA, 2(2), 1-7.
  8. Idrus, S. (2017). Strategi Pembelajaran Kewirausahaan. Malang: Media Nusa Creative.
  9. Karlina, W., Hartati, T., Sopandi., W., & Sujana, A. (2022). Ecoliteracy Awareness of Elementary School Students in Waste Management. Proceedings The 4th International Conference on Elementary Education, 4 (1), 891-899. http://proceedings.upi.edu/index.php/icee/article/view/2068.
  10. Luqmania, D., Sunani, A., Septiani, A., Riyanto, F. A. D., Santoso, M. B., & Raharjo, S. T. (2022). Mas Klimis (Masyarakat Peduli Iklim Yang Harmonis) Kendaraan PT PJB UP Gresik Dalam Mewujudkan Tujuan Sustainable Development Goals (SDGs), Share: Social Work Jurnal, 12(1), 45-56.
  11. Nasution, S. (2016). Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Cipta Aditya Bakti.
  12. Primaditya, S. J & Kurniawan, E. (2023). Pengaruh Tingkat Literasi Ekologi Terhadap Kepedulian Lingkungan Mahasiswa Pendidikan Geografi Universitas Negeri Semarang, Edu Geography, 11(3), 83-93
  13. Rabbianty, E. N., Raihany, A., Syafik, M., Muqoddas, N., & Hanif. (2022). Pemahaman Mahasiswa Terhadap Literasi Lingkungan (Ekoliterasi): Potensi Dan Tantangan Menuju Kampus Ramah Lingkungan, Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 10(2), 163-176
  14. Ramadhan, F. A & Surjanti, J. (2022). Pengaruh Ekoliterasi Dan Pendekatan Esd Terhadap Sikap Peduli Lingkungan Peserta Didik, Jurnal Education and development, 10(3), 129-134.
  15. Ramadhana, S. D., Norra, B. I., & Rasyida, N. (2021). Keefektifan Perangkat Pembelajaran Daring Dengan Model PJBL-STEAM Pada Materi Lingkungan Untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan, Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 6 (2), 75-81.
  16. Sari, P. N., & Alfian, A. R. (2020). Ekoliterasi Siswa Melalui Pengelolaan Sampah di SDN 08 Koto Gadang Kecamatan IV Koto Kabupaten Agam, Jurnal Buletin Ilmiah Nagari Membangun, 3 (4), 357-364.
  17. Setyaningrum, T. W., Gunansyah, G. (2020). Praktik Pembelajaran Ekoliterasi Berorientasi Pendidikan untuk Pembangunan Berkelanjutan di Sekolah Dasar Negeri Kota Surabaya Bagian Barat, Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8 (2), 375 – 384.
  18. Sulistianingsih, AS & Dalu, C. Z. A. (2020). Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Meningkatkan Kemampuan Ekoliterasi Mahasiswa Arsitektur, Jurnal Taman Vokasi, 8(2), 9-16.
  19. Tyas, D. N., Nurharini. A., Wulandari. D., Isdaryanti. B. (2022). Analisis Kemampuan Ekoliterasi dan Karakter Peduli Lingkungan Siswa SD Selama Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19, Faktor : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3), 213-226.