Main Article Content

Abstract

This study aimed to determine the effect of PBL-based virtual lab learning media on critical thinking skills and science learning outcomes on the excretory system material of class VIII students of SMPN 7 Samarinda. This study was quantitative with a Quasi Experiment type of research with a pretest posttest control group research design. In critical thinking skills, the results of the N-Gain test were obtained, namely 0.53 with a moderate category and the results of the t-test with a significance value of 0.000 <0.05. In learning outcomes, the results of the N-Gain test were obtained by 0.72 with a high category and the results of the t-test with a significance value of 0.000 <0.05. Thus, it is concluded that the use of PBL-based virtual lab learning media has a significant effect on critical thinking skills and learning outcomes on the excretory system material of class VIII students of SMP Negeri 7 Samarinda.

Keywords

hasil belajar keterampilan berpikir kritis media pembelajaran PBL Virtual lab Learning outcomes critical thinking skills learning media PBL virtual laboratory

Article Details

How to Cite
Damayanti, F., Maasawet, E. T., Tindangen, M., Maria, V., & Rambitan, M. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Virtual Lab Berbasis PBL Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Materi Sistem Ekskresi : -. PENDIPA Journal of Science Education, 8(3), 503–509. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.3.503-509

References

  1. Abhi Purwoko, A., Burhanuddin, Andayani, Y., Hadisaputra, S., Yulianti, L., Nudia Fitri, Z., & Pariza, D. (2021). Validitas Instrument dalam Rangka Pengembangan Metode Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. LPPM University of Mataram, 3(0), 94–102. http://jurnal.lppm.unram.ac.id/index.php/prosidingsaintek/article/view/271
  2. Abraham, I., & Supriyati, Y. (2022). Desain Kuasi Eksperimen Dalam Pendidikan: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(3), 2476–2482. https://doi.o rg/10.58258/jime.v8i3.3800
  3. Darwis, R., & Hardiansyah, M. R. (2021). Pengaruh Penerapan Laboratorium Virtual Phet Terhadap Motivasi Belajar Ipa Siswa Pada Materi Gerak Lurus. ORBITA: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika, 7(2), 271. https://doi.org/10.31764/orbita.v7i2.5514
  4. Julia, R. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Partner Switch Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Ikatan Kimia Di SMA Negeri 11 Banda Aceh. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry
  5. Handayani, S. (2021). Anatomi dan Fisiologi Tubuh Manusia. Medan: Media Sains Indonesia.
  6. Kahar, R. A., & Anugra, N. (2023). Penggunaan Laboratorium Virtual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Uji Zat Makanan (Karbohidrat). Jurnal Edukimbiosis.
  7. Khoiriroh, F., & Shofiyah, N. (2019). Perbedaan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas VIII pada Penggunaan Laboratorium Riil dengan Laboratorium Virtual Di SMP Negeri 1 Candi. Proceedings of The ICECRS, 2(1), 299–305. https://doi. org/10.21070/picecrs.v2i1.2388
  8. Larasati, D. S., & Sukisno, M. (2014). Penggunaan Media Simulasi Berbasis Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Fisika Pada Siswa Lintas Minat Di Sma Negeri 3 Pekalongan. Unnes Physics Education Journal, 3(3), 48–53.
  9. Malahayati, E. N., Duran Corebima, A., & Zubaidah, S. (2015). Hubungan Keterampilan Metakognitif dan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Hasil Belajar Biologi Siswa SMA dalam Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Sains, 3(4), 178–185.
  10. Masruri. (2020). Identifikasi Hambatan Pelaksanaan Praktikum Biologi Dan Alternatif Solusinya Di Sma Negeri 1 Moga. Perspektif Pendidikan dan Keguruan. 11(2), 1–10. https://doi.org/10.25299/perspektif.2020.v l1 1(2).5259
  11. Nasution, A. A. 2018. Pengaruh Model Problem Based Learning dengan Media Virtual lab Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Larutan Penyangga. Medan: Universitas Negeri Medan
  12. Nisa, S., Fadilah, U., Munthe, T. Y., Kartikarini, A., & Virtual, L. (2023). Mendorong kemampuan berpikir kritis siswa melalui pembelajaran berbasis pbl berbantuan laboratorium virtual. 207–213.
  13. Ramdhani, E. P., Khoirunnisa, F., & Siregar, N. A. N. (2020). Efektifitas Modul Elektronik Terintegrasi Multiple Representation pada Materi Ikatan Kimia. Journal of Research and Technology, 6(1), 162–167. https://jo urnal.unusida.ac.id/index.php/jrt/article/view/152
  14. Simamora, R., Maison, M., Kurniawan, D. A., & Munte, B. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Simulasi Virtual Pada Materi Momentum Dan Impuls di SMAN 1 Siempat Nempu Hilir. E-proceeding Senriabdi, 1(1), 37–45.
  15. Suarsani, G. A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia dengan Materi Pokok Kimia Unsur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar Kimia dengan Materi Pokok Kimia Unsur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(1), 50. https://doi.org /10.23887/jp2.v2i1.17607
  16. Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.Bandung: ALFABETA