Main Article Content

Abstract

This research aimed to analyze the level of validity of 3D teaching aids with solar system material, and to analyze students' responses to 3D teaching aids using solar system material to train concept understanding.  The research carried out is a type of research and development using a 4D model. In this research, instruments were used in the form of interview instruments, validation questionnaire instruments and student response questionnaires. The research subjects consisted of three media experts, three material experts, and three practitioner experts (science teachers) as well as 30 class VII middle school students. The results of the validation of 3D teaching aids on the solar system material as a whole obtained a validity percentage from the three experts (media experts, material experts and practitioner experts/science teachers), namely 91.25% in the "Very Good" category and the results of student responses obtained a percentage value of 90. 05 in the "Very Good" category, so that this 3D teaching aid on the solar system material can be a medium in the teaching and learning process.

Article Details

How to Cite
Jantriyani, J., Sjaifuddin, S., & Vitasari, M. (2025). Pengembangan Alat Peraga 3D IPA Untuk Melatih Pemahaman Konsep Kelas VII Pada Materi Tata Surya. PENDIPA Journal of Science Education, 8(3), 564–573. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.3.564-573

References

  1. Ainiyah, Z, Surjowati, & Roosyati A., (2022), Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Komponen Ekosistem Melalui Penerapan Media Pop-up Book, Jurnal Elementaria Edukasia, 5(1), 77-89.
  2. Analicia, T & Yogica, R. (2021), Media Pembelajaran Visual Menggunakan Canva pada Materi Sistem Gerak, Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 260-266.
  3. Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Asyhari, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.
  5. Cahyani, S. M. R. T., Sjaifuddin, S., & Nestiadi, A. (2022). Pengembangan Media Edukatif Monopoly pada Pembelajaran IPA di Kelas VII SMP Tema Pelestarian Lingkungan. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 315-321.
  6. Elina S. Millah, L. S. (2012). Pengembangan Buku Ajar Materi Bioteknologi di Kelas XII SMA IPIEMS Surabaya Berorientasi Sains, Teknologi, Lingkungan, dan Masyarakat (SETS). Jurnal Bio Edu, Vol. 1/No. 1/Agustus 2012.
  7. Faradayanti, KA, dkk., 2020, “Kepraktisan Media Pembelajaran Berbasis Web Untuk Menunjang E-Learning Pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik Di Smk‟, Pendidikan Teknik Elektro, vol. 9, no. 1
  8. Firdausi, I. d. (2022). Game Edukasi Android Deck Card untuk Memfasilitasi Pemahaman Konsep Siswa Materi Pecahan. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 11 (3), page 447-458.
  9. Hidayat, T & Asyafah, A . 2019. Konsep dasar evaluasi dan implikasinya dalam evaluasi pembelajaran pendidikan agama islam di sekolah, Al- Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, vol. 10, no. 1, pp. 159-181
  10. Hasanah, U. (2015). Pengembangan media pembelajaran film animasi sebagai media pembelajaran konsep fotosintesis. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran IPA, 1(1), 91-106.
  11. Khairini, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) Pada Materi Virus. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 406-413.
  12. Lestari, ID, Ekanara, B & Purwaningsih, DE 2021, Upaya Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas XI SMAN 4 Kota Serang Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw, Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 641-649.
  13. Nuryati Supratpto, A. (2013). Permainan Monopoli sebagai media untuk meningkatkan Minat Belajar Tata Boga di SMA. Jurnal Ilmiah Guru “COPE” No, 1.
  14. Pinatih, S. A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital Berbasis Pendekatan Saintifik pada Muatan IPA. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 115–121.
  15. Sari, IKW & Wulandari, R (2020), Analisis Kemampuan Kognitif dalam Pembelajaran IPA SMP, Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia, 3(2), 145-152.
  16. Sudijono. Anas. (2012). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajgrafindo Persada.
  17. Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.
  18. Tarisa, T., Sjaifuddin, S., & Berlian, L. (2023). Analisis Pemahaman Konsep Tema Listrik Sahabat Kita Kelas IX SMP Melalui Instrumen Tes 4TMC. Jurnal Pendidikan MIPA. 13(1), 159-169. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i1.849
  19. Thiagarajan, S. (1974). The Teacher Trainer as an Instructional Developer. Teacher Education Forum Series. Vol. 2, No. 17.
  20. Unique, S., Sjaifuddin, S., & Septi Kurniasih. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Tema Makanan Kemasan Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Eduproxima (Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA), 6(3), 1103-1112. https://doi.org/10.29100/.v6i3.5301
  21. Wibawanto, W. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kreatif
  22. Wulandari, Y. d. (2017). Kelayakan Aspek Materi dan Media Dalam Pengembangan Buku Ajar Sastra Lama . Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 162–172.
  23. Zainuddin, A & Yunawati I. (2018). Asupan Natrium dan Lemak Berhubungan dengan Kejadian Hipertensi pada Lansia di Wilayah Poasia Kota Kendari. Seminar Nasional Teknologi Terapan Berbasis Kearifan Lokal, vol. 1(1), 581–588.