Main Article Content

Abstract

This study was conducted based on the results of observations obtained, namely the lack of interest in learning physics among students at school and students more often using mobile phones during the physics learning process in class. The study aims to see the interest of students in participating in physics learning using the awareness training learning model assisted by e-LKPD media. This study is a qualitative descriptive study with the instrument used in the form of a student learning interest questionnaire. Before the questionnaire was used, validation was carried out first. The instrument was declared valid and suitable for use with an Aiken V index value of 0.81. The results of this study showed that physics learning using the awareness training learning model assisted by e-LKPD media can make students interested in participating in physics learning. This can be seen from the results of the questionnaire obtained by 89.69% which is in the very interested category.  

Keywords

Awareness Training, e-LKPD, Minat Belajar. Awareness training, e-LKPD, Learning Interest.

Article Details

How to Cite
Olivia, M. A., Wea, K. N., & Riong, M. B. D. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Awareness training Berbantuan e-LKPD untuk Meningkatkan Minat Belajar Fisika Peserta Didik. PENDIPA Journal of Science Education, 8(3), 574–579. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.3.574-579

References

  1. Deprisa, M., Zikra, & Afza, A. (2024). Pengembangan E-LKPD pada Materi Pemanasan Global di Kelas X SMA/MA. Rnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 179–187.
  2. Fatriyarni, E., & Sapri, J. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Awareness training Untuk Meningkatkan Percaya Diri Dan Prestasi Belajar Peserta didik (Studi Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Peserta didik kelas IX di SMP Negeri 1 Lahat). Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 38–46.
  3. Gazali,H. (2019). peningkatan kemampuan menulis naskah pidato melalui model pembelajaran pelatihan kesadaran (awareness training). Jurnal Sastra, Bahasa dan Pengajaran, 6(1).
  4. Hamidy, A. N., Sudarti, S., & Nuraini, L. (2023). Pengaruh Metode Praktikum Terhadap Kemampuan Analisis Peserta didik Dalam Memecahkan Masalah Pada Materi Pengukuran Di Sman 5 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 11(4), 137.
  5. https://doi.org/10.19184/jpf.v11i4.35602
  6. Mahdiyyah,R., Rojauna, Z., Kibtiyah, A. (20204). Fundamental (Pokok) Pendidikan Agama Islam Dalam Memecahkan Lost Interest (Kehilangan Minat) Anak Ma Al Washoya Ngoro Jombang Upaya Penyelesaian Kehilangan Minat Siswa. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(6), 54–67.
  7. Jauharati, J., Hardiansyah, H., & Halang, B. (2022). Pengembangan Handout Berbasis Flip HTML5 Pada Materi Sistem Peredaran Darah Untuk Peserta didik Kelas XI SMA. JUPEIS : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 140–151.
  8. https://doi.org/10.55784/jupeis.vol1.iss3.159
  9. Maisa, N. R., Kaspul, K., & Putra, A. P. (2022). Pengembangan E-Module Berbasis Flip HTML5 pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria untuk Peserta didik SMA Kelas X. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(5), 7050–7059. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3377
  10. Pratiwi,D.D., Deni A.S. (2022). Dampak Awareness training Berbantu Ice Breaking dan Gaya Kognitif pada Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 6(1).
  11. Putra, & Nurfauziah. (2018). P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi P2M STKIP Siliwangi, 5(2), 1–6.
  12. Putri, Z. F., Rahman, A. A., & Tanjung, A. F. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Terintegrasi Pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) untuk Meningkatkan Minat Belajar Peserta didik. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(2), 933–942.
  13. Skripsi, M. (n.d.). Achmad, N., Ganiati, M., & Nur Kur, D.(2021). Implementasi Edpuzzle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Era New Normal. Ujmes, 06 (02), 2. Akbar, A., & Noviani, N.(2019). Tantangan dan Solusi dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al Azhar Indonesia, 4(1), 1.
  14. Sopiana, E., & Sopiana, E. P. A. (2023). Pengembangan E-LKPD Interaktif Berbasis Liveworksheet pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD. Universitas Hamzanwadi.
  15. Taufiq, U.A., Kartina, Djafar, H.(2019). pengaruh model pembelajaran awareness training terhadap motivasi belajar fisika. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1).
  16. Yulnesty, S., Sidok, I., Agung, B. H., Wea, K. N., Pendidikan, J. R., & Pengajaran, D. (2024). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Eksperimen Terhadap Keterampilan Proses Sains Peserta didik Kelas X Sma Negeri 1 Maumere Pada Materi Energi Terbarukan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(1), 2095–2102.
  17. Retrieved from http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/