Main Article Content

Abstract

Science literacy ability is a crusial competency that students must posses in the 21st century to face global challenges. The indicators representing science literacy ability include identifying scientific issues, explaining scientific phenomena, and using scientific evidence. This study aims to describe students’ science literacy abilities through differentiated E-LKPD supported by wizer.me on the topic of forms of energy. The research method employed is qualitative with a descriptive approach. The subjects of the study were 23 students from class X1 at SMAN 1 Waigete. The instruments used include questionnaires to classify students’ learning styles, three essaytest questions to measure students’ science literacy abilities, and open-ended interviews to explore students’ competencies further. The findings revealed that 53.5% of students achieved “very good” in science literacy, 30.43% achieved “good”, and 26.1% fell into “fair” category. The average performance on each indicator was 86.59% for identifying scientific issue, 84.78% for explaning scientific phenomena, and 78.26% for using scientific evidence.

Keywords

kemampuan literasi sains diferensiasi E-LKPD Wizer.me Science Literacy Ability Differentiation E-LKPD Wizer.me

Article Details

How to Cite
Listyani, E. F., Sanita, Y. Y., Dua Riong, M. B., & Wajong, A. (2025). Kemampuan Literasi Sains Peserta Didik pada Materi Bentuk-bentuk Energi Melalui E-LKPD Berdiferensiasi dengan Bantuan Wizer.Me . PENDIPA Journal of Science Education, 8(3), 580–586. https://doi.org/10.33369/pendipa.8.3.580-586

References

  1. Ayuni, Q., Hakim, A., Supriadi, S., & Hadisaputra, S. (2023). Identifikasi Kemampuan Literasi Sains Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Mataram dalam Menjelaskan Fenomena Ilmiah yang Terjadi di Kehidupan Sehari-hari. Chemistry Education Practice, 6(2), 276–282. https://doi.org/10.29303/cep.v6i2.3645
  2. Berlian, M., Mujtahid, I. M., Vebrianto, R., & Thahir, M. (2021). Profil Literasi Sains dalam Pembelajaran IPA di Era Covid-19: Studi Kasus di Universitas Terbuka. Journal of Natural Science and Integration, 4(1), 77. https://doi.org/10.24014/jnsi.v4i1.11662
  3. Fadilah, F., Isti, S., Amarta, T. W. D., & Prabowo, C. A. (2020). Analisis Kemapuan Literasi Sains Siswa SMA pada Pembelajaran Biologi Menggunakan Noslit. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 10(1), 27–34. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v10i1.8141
  4. Handika, I., Sobri, M., & Fauzi, A. (2024). Efektivitas LKPD Model Problem Based Learning Berbasis Kearifan Lokal Sasak Ditinjau dari Kemandirian Belajar Peserta Didik. Viochephy: Journal of Science Education, 4(2). https://doi.org/10.52562/biochephy.v4i2.1375
  5. Irwan, A. P., Usman, & Amin, B. D. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Sains Pesrta Didik Ditinjau dari Kemampuan Menyelesaikan Soal Fisika Di SMAN 2 Bulukumba. Jurnal Sains Dan Pendidikan Fisika, 15(3), 17–24. https://doi.org/10.35580/jspf.v15i3.13494
  6. Kemendikbud. (2022). Capaian Pembelajaran Mata Pelajaran Matematika Fase A - Fase F. In Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia.
  7. Maullidyawati, T., Maulidiya, L., Rahmadani, R. S., & Hidayah, R. (2022). Pengembangan E-Lkpd Berbasis Inkuiri Flipped Classroom pada Materi Kesetimbangan Kimia untuk Melatihkan Literasi Sains di Era Merdeka Belajar. UNESA Journal of Chemical Education, 11(2), 104–112. https://doi.org/10.26740/ujced.v11n2.p104-112
  8. Munawar, W., Susetyo, B., & Rajab, I. (2023). Evaluasi Literasi Sains pada Pembelajaran Otomotif Menggunakan Simulator Minimobil Berbantuan Sistem Kendali Jelajah. Prosiding Seminar Nasional UNIMUS, 1.
  9. Muttaqin, M. I., Koeshandayanto, S., & Masfufah, A. (2024). Ekspolorasi Kompetensi Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 9(4), 926–935.
  10. Permatasari, N., & Heriansyah. (2024). Dampak Pembelajaran Diferensiasi dan PBL terhadap Keterampilan Literasi Sains Peserta Didik di Sekolah Terpencil. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 8(3), 1177–1204. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i3.1698
  11. Purba, M., Purnamasari, N., Soetantyo, S., Suwarma, I. R., & Susanti, E. I. (2021). Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction). In Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.
  12. Putri, V. A. R., & Indrawati, D. (2021). Pengembangan Media Evaluasi Pembelajaran Bilangan Berpangkat Tiga dan Akar Pangkat Tiga Berbantuan Wizer.me untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(10), 3542–3550.
  13. Randan, S., Husain, H., & Allo, E. L. (2022). Analisis Ketercapaian Literasi Sains Peserta Didik Kelas Xi Mipa 1 SMAN 4 Toraja Utara Ditinjau Dari Dimensi Pengetahuan dan Sikap. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 278–283. https://doi.org/10.51878/learning.v2i3.1584
  14. Riong, M. B. D., Haryono, H., Supriyadi, S., & Ahmadi, F. (2024). Penguasaan Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Melalui Model Creative Problem Solving (CPS) Berbantuan Mimind. PENDIPA Journal of Science Education, 8(2), 131–138. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/pendipa
  15. Roslina, Sakung, J. M., Wahyono, U., & Abram, P. H. (2025). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi terhadap Literasi Sains Siswa Kelas V Sekolah Dasar Parigi Utara. Ideguru:Jurnal Karya Ilmiah Guru, 10(1), 231–240.
  16. Subagja, L. B. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Aplikasi Berbasis Website Wordwall.net dan e-LKPD Wizer.e terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(2), 141–150. http://journal.umg.ac.id/index.php/postulat/article/view/5042
  17. Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
  18. Susanti, A., Yuliantini, N., Dalifa, Lorenza, S., Kurniasari, H., & Darmansyah, A. (2023). Pelatihan Pengembangan LKPD Menggunakan Aplikasi Wizer. Me Berbasis Model ASSURE untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Guru Sekolah Dasar. I-Com: Indonesian Community Journal, 3(3), 1152–1165. https://doi.org/10.33379/icom.v3i3.2991
  19. Tilamsari, B. Y., Komarayanti, S., & Purwaningsih, S. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi Melalui PBL untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Sains Siswa Kelas X.3 SMAN Rambipuji. ScienceEdu, 6(1), 48. https://doi.org/10.19184/se.v6i1.40001
  20. Wijayanti, D. A., Komarayanti, S., & Purwaningsih, S. (2023). Penerapan Model PBL dengan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa Kelas X4 SMAN Rambipuji. Jurnal Biologi, 1(3), 1–9. https://doi.org/10.47134/biology.v1i3.1969
  21. Winata, A., Cacik, S., & W, I. S. R. (2016). Analisis Kemampuan Awal Literasi Sains Mahasiswa pada Konsep IPA. Education and Human Development Journal, 01(01).
  22. Yeyen, Y. Y. (2023). Pengembangan Tempat Sampah Otomatis Menggunakan Sensor Ultrasonik HCSR04 di Lingkungan Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Nusa Nipa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3).