Main Article Content

Abstract

Research was conducted to identify problems in children development, one of which is children with speech delay in language development. this research discusses interventions carried out to overcome speech delay in children using several method. this research uses qualitative research by conducting observations and interviews with teacher and then observing children who experience speech delay. the result obtained were that children experienced speech delay with several indicators of languange developmet in children, especially children's speaking abilities experiencing delays, so intervention was carried out. the intervention carriend out on speech delay children showed that there was an increase in the child's speaking ability from not being able to become capable with the collaboration of parents and teachers as well as media support and repeated treatmen so as to develop the child's language skills

Article Details

How to Cite
Intervensi Anak Speech Delay Untuk Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini. (2024). Jurnal Ilmiah Potensia, 9(2), 259–267. https://doi.org/10.33369/jip.9.2.259-267

References

    Aurelia, T., Rahminawati, N., & Inten, D. N. (2022). Analisis Faktor Internal dan Faktor Eksternal yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun. Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education, 2(2), 69–78. https://doi.org/10.29313/bcsecte.v2i2.3504
    Daniel, W.W. (1980). Statistika nonparametrik terapan. (Terjemahan Tri Kuntjoro). Jakarta : Gramedia.
    Dian Oktary, Arien, W., Syafitra, V., Permata, D. I. A., Hanifah, B., Azzahra, N., Rahmawati, A., & Indria, S. (2022). Keterampilan Bicara (Speed Delay) pada Anak. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(11), 1707–1715.
    Dwiprima. (2019). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Penguasaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Melalui Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Android. Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional. 2(5). 102-109
    Effendi, S. (1982). Unsur-unsur penelitian ilmiah. Dalam Masri Singarimbun (Ed.). Metode penelitian survei. Jakarta: LP3ES.
    Fadni, S. N. (2023). Upaya Meningkatka Keterampilan Berbicara Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Media Gambar(Flash Card) dan Video Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional PGPAUD UPI Kampus Purwakarta, 2(1), 226–235
    Furaida, I. D., Azizah, N., Leonida, F. D. E., Khuril’Aini, Yusmar, F., Mahardika, I. K., & Fadilah, R. E. (2023). Pengaruh Lingkungan Informal terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. FKIP E-Proceeding, 25–28
    Gronlund, N.E. & Linn, R.L. (1990). Measurement and evaluation in teaching. (6thed.). New York: Macmillan.
    Inayati, A., & Rini, S. (2023). Analisis Berbicara dan Permasalahannya Pada Anak Usia 10 Tahun. Jurnal Sekolah, 7(2), 249–258
    Jones, L., & Miller, H. (2019). The role of teacher in early detection of speech delay. International journal of special education. 28(3), 45-58
    Lestari, N. 2020. Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Cet. 1. Jawa Tengah: Lakeisha
    Pritchard, P.E. (1992). Studies on the bread-improving mechanism of fungal alpha-amylase. Journal of Biological Education, 26 (1), 14-17.
    Rabhany, A. T., & Setiawan, H. (2023). Analisis Fisiologi Terhadap Penderita Gangguan Berbicara Cadel pada Usia Dewasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 60–65. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.7803849
    Rahmawati, U., & Suryanto, S. (2014). Pengembangan model pembelajaran matematika berbasis masalah untuk siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(1), 88-97.
    Ratih, P. S., & Nuryani, N. (2020). Analisis keterlambatan bicara (speech delay) pada anak study kasus anak usia 10 tahun. Konfiks jurnal bahasa dan sastra Indonesia. 7(1), 9-15. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i1.2963
    Retnawati, H. (2014). Teori respon butir dan penerapannya. Yogyakarta: Nuha Medika.
    Saputra, A., & Kuntarto, E. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia Prasekolah. Repository Unja, 1–14 https://repository.unja.ac.id/11182/
    Saragi, S. N. A, et al. (2024). Peran Lingkungan Keluarga Dan Sekolah Dalam Mendorong Kemajuan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Rhotacism: Pendekatan Pada Kasus Di TK Nurul Muslimin. Jurnal Kewarganegaraan Vol. 8 (1), 80-87.
    Suyanto, S (2009). Keberhasilan sekolah dalam ujian nasional ditinjau dari organisasi belajar. Disertasi, tidak dipublikasikan. Universitas Negeri Jakarta.
    Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Berbicara Pada Anak Balita. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 12–16. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1137