Main Article Content
Abstract
The purpose of this research was to explain the differences in the degree of social independence of children from working and non-working mothers. The population in this survey is all the children of Group B in Kindergarten in Manna District, South Bengkulu Regency, totaling 189 children. This type of survey is a quantitative survey using the comparative description method. The sample of this research consisted of 57 children who were selected using Purposive random sampling technique. The data collection method for this survey used a questionnaire. Based on the data processing of the calculation results of SPSS version 16, statistical testing of the t test, the results of the T count value of 6.054 and T table of 2.004, with a significance of 0.000. With the test criteria if T count > T table and if the significance value < (0.05), then Ho is rejected and Ha is accepted. So that there is a significant difference between the social independence of group B kindergarten children in working and non-working mothers in Kindergartens throughout Manna District, South Bengkulu Regency.
Keywords
Article Details
Copyright (c) 2023 elen falen nadia, didik suryadi, indrawati indrawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Penulis menyimpan hak cipta dan memberikan jurnal hak penerbitan pertama naskah secara simultan dengan lisensi di bawah Creative Commons Attribution License yang mengizinkan orang lain untuk berbagi pekerjaan dengan sebuah pernyataan kepenulisan pekerjaan dan penerbitan awal di jurnal ini.
- Penulis bisa memasukkan ke dalam penyusunan kontraktual tambahan terpisah untuk distribusi non ekslusif versi kaya terbitan jurnal (contoh: mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan penerbitan awalnya di jurnal ini.
- Penulis diizinkan dan didorong untuk mem-posting karya mereka online (contoh: di repositori institusional atau di website mereka) sebelum dan selama proses penyerahan, karena dapat mengarahkan ke pertukaran produktif, seperti halnya sitiran yang lebih awal dan lebih hebat dari karya yang diterbitkan. (Lihat Efek Akses Terbuka).
References
- Apriani, L. (2021). Perbandingan Tingkat Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Wilayah Tempat Tinggal Lara. Jurnal PENA PAUD, 2, 18–25.
- Iswantiningtyas, V. (2016). Kemandirian Anak Usia Dini ( Studi di Taman Kanak-kanak Tauladan Kecamatan Pare Kabupaten Kediri ). Jurnal Program Studi PGRA.
- Mering, A. (2013). Pembinaan Kemandirian Sosial Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk. FKIP Untan Pontianak, 80–85.
- Ravika, G. (2016). Perbedaan Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Ibu Bekerja Dan Ibu Tidak Bekerja. Psikoborneo, 4(4), 711–721.
- Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
- Suardani, L. (2016). Perbedaan Tingkat Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Dilihat Dari Status Pekerjaan Ibu Di Kelurahan Banyuning. 4(2).
- Sugiyono. (2013). metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D.
- Wiyani, N. A. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini (Rose Kusumaning RatrI(Ed.); Pertama).
- Yamin, M., & Sanan, J. S. (2021). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Referensi (Gaung Persada Press Group).
References
Apriani, L. (2021). Perbandingan Tingkat Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Wilayah Tempat Tinggal Lara. Jurnal PENA PAUD, 2, 18–25.
Iswantiningtyas, V. (2016). Kemandirian Anak Usia Dini ( Studi di Taman Kanak-kanak Tauladan Kecamatan Pare Kabupaten Kediri ). Jurnal Program Studi PGRA.
Mering, A. (2013). Pembinaan Kemandirian Sosial Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk. FKIP Untan Pontianak, 80–85.
Ravika, G. (2016). Perbedaan Kemandirian Anak Usia Dini Ditinjau Dari Ibu Bekerja Dan Ibu Tidak Bekerja. Psikoborneo, 4(4), 711–721.
Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
Suardani, L. (2016). Perbedaan Tingkat Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Dilihat Dari Status Pekerjaan Ibu Di Kelurahan Banyuning. 4(2).
Sugiyono. (2013). metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D.
Wiyani, N. A. (2013). Bina Karakter Anak Usia Dini (Rose Kusumaning RatrI(Ed.); Pertama).
Yamin, M., & Sanan, J. S. (2021). Panduan PAUD Pendidikan Anak Usia Dini. Ciputat: Referensi (Gaung Persada Press Group).