Journal Description

PENDIPA: Jurnal Pendidikan Sains - Universitas Bengkulu or PENDIPA Journal of Science Education is a peer-reviewed, open-access journal covering all aspects of science and science education. PENDIPA journal welcomes the submission of scientific articles related to mathematics, physics, chemistry, biology, natural sciences and its implementation in a school, higher education, and other educational institution. We encourage scientists, lecturers, teachers, and students to submit their original papers to the journal. PENDIPA journal is published by the Graduate School of Science Education - University of Bengkulu, three times a year in February, June, and October.  Starting from Volume 2 (2018), all articles in PENDIPA Journal of Science Education have been accredited by SINTA as stated by the Kemenristekdikti through their decree no: 230/E/KPT/2022, 30 December 2022 (Download the certificate Here). Furthermore, starting from 8 November 2019, the journal has been indexed by DOAJ.


e-ISSN 2622-9307


 

Vol. 9 No. 2 (2025): June

Published: May 29, 2025

Kajian Literatur Mobile Learning Berbasis Augmented Reality Sebagai Upaya Melatih Model Mental Siswa Dalam Pembelajaran Sains

522-529 Aprilia Sandra Kartika, Rosita Ningrum, Alfiqi Gilang Nur Romadhan GFF, Shinta Febriyanti, Agusto Jeremia Giawa , Farah Erika
10

Pengaruh Penggunaan Model Blended Learning Tipe Station Rotation Terhadap Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Materi Struktur Bumi dan Perkembangannya

517-521 Ananda Uswatun Ummah, Lukman Nulhakim, Trian Pamungkas Alamsyah
17

Pengembangan E-Modul IPA Berbasis Question Prompt Scaffolding Tema Tekanan Hara Pada Si Hijau Untuk Menumbuhkan Kemampuan Argumentasi Siswa Kelas VIII

507-516 DINI NURGHAISANI FAHRANA, LISKA BERLIAN, R. AHMAD ZAKY EL ISLAMI
16

Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Pembelajaran Kimia

502-506 Kamucia Rojum Legi Marbun, Mayesta Siregar, Merlin Margaretha Boangmanalu, Lourdes Simamora, Ruth Grace Pinondang Silaban, Jon Riahman Saragih
76

Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Fisika Gerak Lurus Terhadap Pemahaman Konsep Fisika SMA

497-501 Apriani Sijabat, Astri Ananta Girsang, Sudirman TP Lumbangaol, Fine Eirene Siahaan
36

Development of Diagnostic Test Instruments as Placement Tests to Determine Students’ Cognitive Learning Levels on Acid-Base Material

488-496 Fida Saifatun Nur Hafidzah Z, Rinaningsih
31

The Influence of the TPS (Think Pair Share) Learning Model on the Environmental Literacy Skills of Class X Students

Pengaruh Model Pembelajaran TPS (Think Pair Share) Terhadap Kemampuan Literasi Lingkungan Siswa Kelas X

480-487 Wafi Sayyidaturrofi'ah, Ruqoyyah Nasution, Masitah Masitah, Sri Purwati
21

Analisis Penggunaan Media Canva Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa

-

475-479 Ernita Sidauruk, Deta Marbun, Yohana Tampubolon, Theresa Theresa, Even Napitupulu, Hisar Marulitua Manurung
109

Analisis Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM) dan Perumusan Strategi Bisnis Berbasis Business Model Canvas pada Apotek Permata Pondok Gede

466-474 Rosiyana Rosiyana, Kosasih Kosasih,  I gede Made Wirabarata
45

Analisis Kesulitan Belajar Peserta Didik dalam Memahami Materi Pembelajaran Kimia Kelas XI MIA SMA

458-465 Eva Pratiwi Pane, Golda Novatrasio Sauduran, Bernard Simanjuntak, Lampola Sitorus P., Sunggul Pasaribu
55

Pengembangan Permainan MATCHEL (Matching Chemical Elements) Berbasis Android sebagai Media Pembelajaran Kimia Unsur untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik

450-457 Fadia Mu'minatus Solekha, Rudiana Agustini
38

Development of Four-Tier Multiple Choice (4TMC) Test Instrument Based on Higher Order Thinking Skill (HOTS) on Elements, Compounds and Mixtures Material

Pengembangan Instrumen Tes Four-Tier Multiple Choice (4TMC) Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS) Materi Unsur, Senyawa dan Campuran

442-449 Berliana Wanodya Diva Saputra, Lulu Tunjung Biru, R. Ahmad Zaky El Islami
35

Efektivitas Penggunaan Media Augmented Reality berbasis Pendekatan Joyful Learning Terhadap Kognitif dan Literasi Digital Siswa

433-441 Dhuwi Putri Meilinda, Dodi Rahayu Prasetyo
34

Analisis Pengendalian Kualitas Produksi dengan Menggunakan Pendekatan Logika Fuzzy Failure Mode and Effect Analysis (FMEA)

423-432 M. Aldi Muzani, Saufik Luthfianto
43

Model Bisnis Klinik POLTRADA berbasis Blue Ocean Strategy (BOS) sebagai Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama (FKTP) Tabanan Bali

-

413-422 Reinaldy Yuda Afriza, Sahat Saragi, Lies Putriana
53

Development of Learning Video Media Based on Contextual Teaching Learning on the Theme of My Environment is Polluted to Develop Creative Thinking Skills of Junior High School Students

Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Contextual Teaching Learning Pada Tema Lingkunganku Tercemar Untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa SMP

403-412 Yani Kurniasih, Suroso Mukti Leksono, Adi Nestiadi
41

The Influence of the PjBL-STEM Learning Model on Students' Learning Independence in the Circulatory System Material

394-402 Nurillah Nurillah, R. Ahmad Zaky El Islami, Lulu Tunjung Biru
32

Validitas LKPD Strategi Konflik Kognitif untuk Mereduksi Miskonsepsi pada Materi Hidroakrbon

-

387-393 Dwi Irmayanti, Bertha Yonata
49

The Effect of Implementing the Padlet-Based Socrates Method on Students' Critical Thinking Skills

Pengaruh Penerapan Socratic Method Berbasis Padlet Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik

381-386 Nadya Leony Iskandar, Trian Pamungkas Alamsyah, Vica Dian Aprelia Resti
73

Pengembangan LKPD Berbasis Model SSCS (Search, Solve, Create, And Share) Materi Pemisahan Campuran Untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP

372-380 Titi Dewi Anggraeni, R. Ahmad Zaky El Islami, Adi Nestiadi
45

Worn Rail Handling Process at Curve No.16A KM 4+8/0 Downtrack Line Manggarai – Tanah Abang

364-371 Nurmagita Pamursari, Muhamad Farras Fadhilah, Nurwanda Sari
39

Development of E-LKPD Based on Guided Inquiry on Earth Structure Material and Its Development to Facilitate Students' Creative Thinking Skills in the Independent Curriculum

355-363 Ghina Aghniah Malahayati, Lukman Nulhakim, R. Ahmad Zaky El Islami
33

Karakteristik Morfologi Polen Rotan Jernang Endemik Aceh (Calamus acehensis (Rustiami) W.J.Baker)

349-354 Revis Asra, Silvia Wahyuni, Ade Adriadi, Arikah Febrianti
29

Development of E-Booklet Based on Student Independent Learning on Temperature, Heat, and Expansion for Grade VII

339-348 Amara Dhiva Shifani Ramadhan, Sjaifuddin Sjaifuddin, Lulu Tunjung Biru
45

Pengembangan Video Interaktif Berbasis Etnosains Papua untuk Pengajaran IPA Terpadu

331-338 Lina Kumalasari, Mustika Irianti, Tamsi Nurfadia Rumagesan
65

Pembuatan Produk Bioplastik sebagai Proyek dalam Pembelajaran STEM-PjBL untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa

-

324-330 Diana Melidyah Ardi, Henry Setya Budhi
65

Hubungan Kekerabatan Lima Spesies Dari Family Poaceae Berdasarkan Karakter Morfologi

318-323 Putri Mona Zaniati, Zulfa Wasiatul Alami, Salwa Nalirsa, Argya Rifqy Rizqullah, Rio Ferdinand Sinaga, Arikah Febrianti
58

Pemeriksaan TiLV (Tilapia Lake Virus) Pada Ikan Nila (Oreochromis niloticus) Budidaya

310-317 Dina Fitria, Deffya Fathonah, Rini Afrianti, Azizah Turrohmah, Mujaidiah, Anggari Linda Destiana, Dafzel Day, Indri Astuti
65

Analisis Persepsi Guru Terhadap Efektivitas Pembelajaran Biologi Berbasis Technological Knowledge di SMA Kecamatan Samarinda Ulu

303-309 Nirza Pradana, Masitah, Ruqoyyah Nasution, Nelda Anasthasia Serena
65

The Influence of Product Variations, Service Quality, Delivery Methods on Purchasing Decisions in E-Commerce PT W Pharmacies with Moderating Promotional Variables

Pengaruh Variasi Produk, Kualitas Pelayanan, Metode Pengiriman terhadap Keputusan Pembelian di e-Commerce Apotek PT W dengan Variabel Moderasi Promosi

298-302 Dian Kurniasih, Kosasih, Nurmala Ahmar
54

Development of Problem Solving Based E-LKPD to Improve Students' Metacognitive Skills on Acid-Base Material

Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Solving untuk Meningkatkan Keterampilan Metakognitif Peserta Didik pada Materi Asam Basa

290-297 Afrilia Dwi Adeliani, Rusly Hidayah
70

Pengaruh Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) terhadap Kemampuan Kolaborasi dan Hasil Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Biologi

283-289 Nur Anita Syafitri, Jailani, Ruqoyyah Nasution, Suparno Putera Makkadafi, Masitah
79

Pengaruh Project Based Learning dengan Media Digital Microsite terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa pada Klasifikasi Makhluk Hidup

278-282 Giska Efriandevi Thamaradiva, Vandalita M.M. Rambitan, Makrina Tindangen, Sonja V.T. Lumowa
68

Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Mengambil Keputusan Peserta Didik pada Materi Ekologi dan Keanekaragaman Hayati

271-277 Fitria Nur Mahmudah, Liwis Murihati, Supeno, Dewi Novi Wardani
105

The Effectiveness of Student Worksheet with Problem Based Learning and Ethnoscience to Improve Critical Thinking Skills on Chemical Bonding Material

-

264-270 Audy Via Rahmawati, Muchlis Muchlis
116

Development of Greenhouse Effect Teaching Tool to Develop Science Process Skills in Class VII Middle School Students on the Theme of Global Warming

256-263 Yulianah Yulianah, Suroso Mukti Leksono, R. Ahmad Zaky El Islami
64

Hubungan Keterampilan Public Speaking Dengan Kemampuan Berpendapat Peserta Didik Pada Materi Keanekaragaman Hayati Di Kelas X MAN 1 Samarinda Plus Keterampilan Dan Riset

250-255 Noor Wanda, Vandalita M Magdalena Rambitan
69
View All Issues